13 november 2006

Urinprov

Vår katt kissar blod.
Vi upptäckte det i går kväll när hon varit på lådan och det droppat blod på golvet.
Som vanligt när ett djur jag äger blir krassligt blev jag hypernervös.
Kan katter ha urinvägsinfektion ???... är det något allvarligare???

Hur som helst, efter ett samtal med stans smådjursveterinär ställdes jag inför den till synes omöjliga uppgiften.
Fixa ett urinprov från katten, av urin som varit länge i blåsan... på en katt som för tillfället springer på lådan två gånger i timmen och småskvätter!!
Även enligt veterinären var det en så gott som omöjlig uppgift, men eftersom jag vägrade köpa hennes förslag - vilket var att katten skulle stängas in i sin bur tidigt på morgonen, sitta där halva dagen tills jag körde henne till veterinären, därefter tillbringa resten av dagen hos veterinären tillsammans med en massa andra djur med dödsångest, för att till slut ta urinprov mha spruta genom buken - gav jag mig f-n på att lösa uppgiften på mitt eget sätt.
Vår katt ska inte ha veterinärstrauma för resten av livet!!

Gick därför på lunchen och inhandlade två provrörsburkar på apoteket samt en liten låg glasskål på Åhléns.
Hemma kokade jag ur glasskålen och satte mig därefter vid kattlådan och väntade på att katten, som troligtvis sovit hela dagen och hade hysteriskt välfylld blåsa, skulle komma för att tömma den.
Katten går på lådan direkt, bryr sig inte överhuvudtaget om konstigheten att matte placerar något under henne utan kissar förnöjt skålen full.

Så, att fixa urinprov från en katt är inte omöjligt, det är inte ens svårt.

Nu återstår bara en orolig natt innan man vet om det är en vanlig urinvägsinfektion eller om det är något värre. Men, i morgon får vi veta.
Katten mår iallafall bra, hon busar runt i lägenheten med sin syster precis som vanligt just nu och verkar inte bekymra sig det minsta.
Ett gott tecken tror jag...

Godnatt!
/Maria

1 kommentar:

Anonym sa...

hoppas det inte är nått allvarligt men det tror jag inte då hon iallafall leker.