07 september 2008

Tuff vecka med mycket bra slut

Det har inte blivit mycket tid för bloggning den senaste veckan.
Arbetstrycket har varit hårt, både på jobbet och med hästen.
Lite sammanfattat.

I fredags förra veckan flyttade då alltså Leo till Bodan. Allt flöt fint och Leo, som redan hunnit bekanta sig med sina nya vänner, såg ut att vara nöjd.
Lördagen ägnades åt flytt av allt som hör häst till.
Täcken, sadlar, fodertunnor, hinkar och... HÖ. Närmare bestämt ca 75 balar (ca 750-800kg).

---> Bonn'pajken fra Åfors ber haije.
---> Dragkroken har kommit till användning.

Vi bar och körde och bar och körde och bortsett från träning av överarmar fick jag äntligen chansen att lära mig backa med släp.
Söndagen blev en utpustningsdag med uteritt tillsammans med de andra i stallet. Vädret var härligt och hästarna pigga och glada.

----> På ridtur över lägdan med Bodaträsket som vy.

Arbetsveckan som följde var träskigare än vanligt. Sjukt mycket att göra och på det en Stockholmsresa under torsdagen och personalfest på fredagen. Fest där vi i Helpdesk var arrangörer.
En lyckad kväll med mat-tema och grillduell. Det var länge sedan jag åt så mycket god mat under en kväll.
Lördagen blev en heldag i stallet med Akademisk träning för mig och takmålning för Håkan.
När soffan intogs under kvällen var både Håkan och jag så trötta så den planerade filmkvällen blev ersatt av stensomning. 12 timmar senare vaknade vi båda utsövda för första gången på mycket länge.

Men...
Veckor som den som var går att härda ut om de får avslutas med en söndag som idag.

Tog ut Leo på ridbanan i grimma och grimskaft och tränade ledarskap.
När vi var klara knäppte jag loss honom och hade honom lös.
Satte upp ett litet hinder och testade löshoppning.
Som den varmblodstravare han är så är ju inte hoppning hans bästa gren, men hindret var lågt och han tyckte det var kul så vi sprang runt i full fart både han och jag och ibland hoppade han fint och ibland hoppade han jämfota.

Det är så tydligt att han efter en vecka på det nya stället redan har blivit en mer harmonisk häst som trivs med sitt liv.
Det märktes speciellt när vi senare under dagen tränade lastning.

Filmen nedan visar hur det idag går till att lasta Leo.
För den oinvigde ser det inte så märkvärdigt ut.
Men för den som inte vet vad det innebär att lasta hästar... för den som aldrig försökt att lasta en ovillig häst så kan jag förklara att det har inte alltid sett ut så här.
Vi har stått i timmar och slitit och svettats och kämpat med gråten i halsen med en lika förtvivlad och arg häst som stått på bakbenen och totalvägrat.
(Därför har jag hjälm och handskar på mig... säkerheten är jag alltid noga med)

Den här filmen är ett bevis på att vi, med träning och tack vare min nya stallhyresvärd, lyckats göra lastningen till en enkel grej för oss båda.



I transporten fick han äta sitt kraftfoder och sedan fick han gå ut till sina kompisar i hagen igen.

Kvällen har avslutats med ett Friskis och Svettis-pass. Det var ett år sedan sist så i morgon kommer träningsvärken att plåga mig ömt.

Godnatt!

/Maria

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Jag är imponerad! Bra gjort! Vilken lugn och fin blick han har där inne. Roligt att se.