17 juni 2009

Bästdagen på året

Så kom den då till slut.
Dagen man längtat efter sedan augusti i fjol, sista arbetsdagen före semestern.
Bästdagen.
Alla lediga dagar ligger framför och semestern är aldrig så lång som just idag.

Känslan av att göra min lilla vrå i Helpdesken semesterpyntad är en av de bästa känslorna som finns. Jag följer samma mönster och tradition som alltid, bestående av:
- Kolla stämplingar i självservice och städa bort alla ev. *-tecken. (=missade stämplingar)
- Gå igenom mailen i min inkorg, sortera och radera tills inga finns kvar. Antal = 0.
- Lägga frånvaromeddelande i Outlook, Semester - åter 20 juli.
- Stänga telefonen, Semester - åter 20 juli.
- Damma av skrivbordet ordentligt med lätt fuktad trasa.
- Torka av skärmarna med skärmrengörning.
- och slutligen, stänga av datorn och diska tangentbordet. Denna gång med ett nytt sorts skum som lade sig som en fluffig, blöt kletmassa över alla tangenter som gör mig ytterst tveksam till att det någonsin kommer bli skrivbart igen.

Därefter en rundvandring med lätta steg för att säga "hare bra" till de kollegor som fortfarande befolkade vår avdelning, utstämpling och hemcykling.
En cykelfärd som kändes mycket skön och lättsam, där jag såg de gröna träden, kände doften av syrenerna och hörde fåglarna sjunga ...på riktigt.
Blev nästan inte ens arg för att en bilist tutade på mig vilket annars kan skapa viss pulshöjning och irritation (vilket var tur eftersom det inte var någon elak, nackstel kepsgubbe som störde sig på att jag vinglade uppför vägen alt. för att jag existerade, utan bara en trevlig kollega på väg hem från sitt värv).

Lägenheten är nu städad, tvätten tväddad och i morgon ska jag sova tills jag vaknar.
Håkan har en dag kvar... men i morgon kväll kan vi tillsammans luta oss tillbaka och utbrista ett förnöjsamt:
BEH!

Maria

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Vilken härlig beskrivning :) Önskar er en riktigt härlig semester!

Anonym sa...

Vaaa....Dammar du skrivbordet själv?? Jag vet inte hur många skrivbord jag dammar på dagarna! Kanske helt i onödan...Innehavaren kanske dagen före själv noga torkat av sitt skrivbord efter att först ha flyttat alla saker. (Det är mycket intressant att se vad folk har på sina skrivbord!) Eftersom jag bara ska avtorka "fria ytor" föredrar jag de pappersfyllda, gärna stora utbredda ritningar. :-)
Kram!
Modern, som strider mot dammet ytterligare tre veckor