03 juni 2009

Foderångest

Jag älskar böcker och läser mycket och gärna.
Men det finns en bok jag emellanåt dras till men som är rent skadlig för mig.
Den står och lockar mig i bokhyllan, tjock och faktafylld.
Men varje gång jag tar fram och bläddrar i den slutar det med minst en sömnlös natt.

Läkarboken!

Om jag funderar och känner efter kan jag nämligen känna igen symptomen från varenda för människan känd åkomma, allt från bakterieangrepp och bristsjukdomar till svåra hjärtfel och alla möjliga former av cancer.

Men sedan jag börjat ta hand om hästen har jag den senaste veckan insett att det finns annan litteratur jag oxå å det bestämdaste bör hålla mig ifrån.
Allt som handlar om utfodring till hästar.

Ni anar inte hur sanslöst mycket man kan krångla till och komplicera kring hästutfodring.
Det får raketforskning och hjärnkirurgi att framstå som Duplo.
Det finns en uppsjö av olika sorters foder och tillsatser man absolut måste ge sin häst... som sedan i andra artiklar, skrifter och forum anses fullständigt uteslutet och på gränsen till djurplågeri att ge dem.
För att inte tala om alla sjukdomar och problem din älskade häst kan få om du inte utfodrar med just det där fodret... eller om du gör det.

Igår satt jag uppe till 01:20 och läste mig smått galen och panikslagen om hästfoder.
Tills jag gråtfärdig stupade i säng efter att ha hamnat på en hemsida med bilder på missbildade fånghästhovar.

...allt för att Leo har varit lite hård i magen ett par dagar.

Men nu är det slutläst.
Leo mår bra och är en mycket frisk häst.
Sådeså!

/Maria

2 kommentarer:

Gurra sa...

Trodde bara det var att kasta till dom lite hö :O

Läkarbok skall man inte ha.

Elisabeth sa...

Leo är ett varmblod, världens mest tåligaste hästras tror jag :)