02 augusti 2009

Premiärtur

Fördelen med att ha hand om ett varmblod som börjat sin karriär på travbanan är att man har en häst som är inkörd och som tycker om att dra vagn.
Vad han tyckte om travbanan och själva tävlingsmomentet vet jag inte, men jag antar att travet i sig kan vara en ganska stressframkallande miljö för vissa hästar. Dock har jag ingen aning eftersom jag aldrig har, och troligtvis aldrig kommer, att besöka en travbana.

Men när Leo spänns framför rockarden märker man att han går in i ett arbetsläge med känslan "Det här kan jag, det här är min grej".
Håkan har länge tyckt att Leo haft en för tung rockard att dra. Den tunga rockarden har varit bra och tyngden i sig ger bara än mer träning. Men den är inte helt enkel att hantera för den som ska köra... att baxa in och ut ur stallet.
Därför köpte han häromdagen en annan rockard till oss, en betydligt lättare och jättefin vagn.

Idag tog vi en premiärtur Håkan och jag och den var mycket trevlig att köra.
Dock var det ganska varmt så det blev bara en lite kortis på vägen.
Men det kommer bli mer körning framöver. Det är så roligt att köra och dessutom ett bra komplement med konditionsträning till den akademiska ridningen.

---> Lätt att dra tyckte Leo.

---> Ett blivande kuskämne.

---> Männen i mitt liv.

/Maria

1 kommentar:

Ulrika sa...

Jag har ju varit på travbanor och jag vill nog påstå att även om det är rörigt och tävlingsdags är det lika olika med stressnivåerna där som i ett vanligt stall inför tävlingar alternativt den vanliga vardagen.

Men första gången jag var i ett gäststall på bana en tävlingsdag, där hästar från alla håll och kanter stallades upp, hingstar, ston och vallacker om vartannant, trodde jag inte att det var möjligt. Där var hästar som leddes omvarandra i stallgången och sulkysar skickades ovan för hästarnas huvuden och alla hästar betedde sig väl och de flesta visade ganska små stress-betenden.

Och det är härligt med en häst, som din Leo, som känner sig säker i vagn och jag avundas er lite för jag skulle också vilja köra lite igen.