11 mars 2009

babel

Tänkte sticka ut hakan och säga att jag aldrig kommer att ansluta till facebook-gruppen Vi som är emot TV-licensen.
Jag är för TV-licens.
Eller ja, betalformen som sådan känns kanske lite gammalmodig och borde ingå i den allmänna beskattningen.
Men att det fortfarande finns icke-reklamfinansierad TV känns bra... och viktigt.

Till dessa hör ett av mina favoritprogram, Babel.
Daniel Sjölin verkar vara en oerhört sympatisk människa och hans intervjuer är mycket bra. (inte alls lika klådframkallande som i Carin 21:30)
Minns för något år sedan då Daniel intervjuade Torgny Lindgren och att jag under hela samtalet satt som klistrad i soffan med halvöppen mun och att tiden stod stilla.

I Torgnys värld existerar inte ord som "typ", "liksom", "eeeeh" eller "ba'fö'att".
Torgny behärskar förmågan att tänka innan han talar.
Torgny skriver sina böcker för hand.
Torgny har för övrigt en given plats som en av fyra på min önskemiddag (som i Go'kväll, ännu ett guldkorn i SVT)
Inte för att jag skulle våga föra ett samtal med honom. Men jag skulle sitta tyst, mumsa på go´palten och bara njuta av hans röst då han diskuterade viktiga saker tillsammans med min morfar Edvard (frid över hans minne) som även han har en given plats runt bordet.

Frågan är dock om morfar hade haft tid att prata med Torgny under en middag.
Han var hemskt glad i mat morfar.

Så, kära broder, om du anser att det är gammelvarning för din (3 år yngre) syster att sova middag så får jag skrämma upp dig ordentligt med att säga att jag även uppskattar Landet runt, På spåret, Antikrundan, Debatt och Existens... för att bara nämna några.
Att det händer att jag även kastar ett öga på Fråga doktorn skäms jag kanske lite för... men bara lite.

Heja SVT!

/Maria (som även slaviskt, som motvikt, följer Desperate Housevives, Lost och Prison Break)

1 kommentar:

Gurra sa...

Men jag har i.o försig sovit middag sedan jag var 18 år så jag blev väl gammal redan då.

Det märks att vi är syskon i valet av favoritprogram på tv men jag kan inte hålla med om Lost och Prisonbreak. Efter 10 avsnitt redan började man hoppas på en upplösning.