26 januari 2007

Kvinna på gränsen till nervsammanbrott

Ingen bra kväll i kväll.
Håkan jobbar sent till någongång i natt, och en kväll utan Håkan är en dålig kväll.
Blev förvisso hembjuden till en vän och kollega vilket hade varit trevligt.
Men just nu vill inte ens jag umgås med mig själv så jag besparar dem det och stannar istället hemma och umgås med Blamageguden.

Blamageguden, ni vet den där envetna förbannade samvetsrösten som spelar upp alla dumheter man gjort och som piskar in "du är världens dåligaste människa" med hysteriska snärtar i ansiktet.
(Jo, jag vet att det heter "sämsta", men i dag är jag förbanne mig det dåligaste jag vet).

Det börjar med att man ältar en incident som inträffat under dagen. När sedan det är färdigältat plockar man upp en incident dagen före det då man givetvis oxå gjorde något mindre bra.
Sedan är det i gång. Veckor, månader och år av pinsamheter och dumheter passerar revy. Alla människor man sårat under hela sitt liv står med köttyxor och bara väntar på att man ska höra av sig så att de kan få slita en i stycken.
När man ältat runt så här några timmar är man så totalt värdelös så att man går omvägar förbi speglar för att slippa se sig själv i ögonen.

Läste någonstans att man för att må bättre skulle tänka på tre bra saker man gjort under dagen.
Här är tre bra saker:
- Jag har inte krockat med bilen.
- Jag har inte eldat upp grannans brevlåda.
- Jag har inte sparkat någon i ansiktet.
Det är bra, riktigt bra.

Nej, Maria, du borde veta bättre än att lyssna på dig själv dagen efter Driftstoppstorsdag.
Bestämmer härmed att den här dagen inte har funnits...lite sömn kommer göra gott!

/Maria

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm.. Länkarna i föregående kommentar ser ut att vara något spywarespam?

Deras sökrobot har letat upp dig som "dålig människa" och skickat det..haha

Anonym sa...

Lite tv-tips för att du skall bli glad:

svt2 19:30 The office

Svt1 21:45 Håll tyst världen.

Anonym sa...

Egentligen borde man få ersättning för sveda och verk efter varje driftstopp. Undrar om hemförsäkringen täcker det.. Hoppas du mår bättre idag och har insett att du hade fel igår. Du är ju den braigaste Marian i världen. Kram!

Anonym sa...

Vill bara säga att jag vet hur det känns....Kram

Anonym sa...

Men Maria...
Vad är det du håller på med?!?
Gottar dig i att må dåligt? Det är någonting du är VÄLDIGT bra på vet jag. Alltså är du inte världens dåligaste människa. Där överbevisar du dig själv, haha - du är helt fenomenal på att racka ner på dig själv. Ingen är "bäst" - det bara är så. Alla vill vara det - det bara är så.

"Om bara de fåglar som sjöng vackrast fick sjunga, skulle skogen vara bra tyst"

Kramar!!
Krax, krax...