15 april 2007

Slapparhelg

De som känner oss närmare vet att vi ibland har svårt för att ägna oss åt det där med att "göra ingenting". Men de helger då vi verkligen inte gör någonting är ganska sköna, när de väl infaller.

För det första har det varit ett underbart vårväder.
Visserligen inte den högsommarvärme som varit nere i trakterna där jag är född och uppväxt, men om man jämför Skelleftevädret den 15 april kl. 14:00 i år med samma tid förra året så är det skrämmande 15 graders skillnad(!)

Under helgen har vi som sagt inte gjort många knop överhuvudtaget. Vi har cyklat omkring i sakta mak genom stan, köpt oss en glass, invigt vår uteplats med var sitt glas vin och tittat på en överlycklig katt som jagat flugor. Pratat, umgåtts och bara njutit av varandras sällskap.
Fast det är klart, lite småpyssel blev det förståss. Håkan tvättade bilen och satte på sommardäcken och sedan hjälptes vi åt att städa bilen invändigt.
Ett starkt vårtecken det där med sommardäck.

Nu inväntar vi bara årets sista snöstorm... den brukar komma strax efter sulbytet.

Jag gjorde dessutom en arbetsinsats för en granne som hade problem med datorn. Det är skönt med datorfel man hittar direkt utan längre felsökning.
På den tiden jag jobbade som datorbyggare kunde jag allt om moderkort, grafikkort och drivrutiner. Men efter att ha jobbat som system/servertekniker under snart 9 år så har jag tappat mycket kunskap om PC-teknik.
Detta gör att jag alltid får lite ångest då någon vill ha hjälp med sin dator.

För er som inte vet, så innebär det där med att "jobba med data" (citat: Masjävlar) inte att man kan allt inom området.
Ibland kan det faktiskt vara likställt med att be en psykolog genomföra hjärnkirurgi.
Men som sagt, grannens problem var lättlöst. Skärmen hade blåstick och felet berodde på att en pigg i skärmkontakten böjt sig. Fixat på 2 minuter, grannen blev glad och jag kunde pusta ut.
Hade det varit vad som helst annat problem hade jag ringt dig Anna... bara så du vet. :-)

/Maria

1 kommentar:

Anonym sa...

Hihi, inga problem. Jag kan ju också "daaata" men som bekant inte allt ;-) PC:n däremot har jag koll på, men bra att du fixade det själv och kunde sträcka på dig. Vi ses imorn, Kram!