04 maj 2007

Teknikens under

Idag är en annan dag, som jag skrev igår.
Och mycket riktigt. En lång natts sömn, en lagom arbetsdag och jag har skakat hand med mig själv igen.

Som min vän Louise har som titel på sin blogg:
"Livet går upp och ner och ibland blir man bajsnödig".
Så sant så!! :-)

Arbetsdagen då.
Under en längre tid har jag har haft ett problem med vår backuplösning.
Efter åtskilliga mailkonversationer i olika instanser med Symantec i USA hade vi kommit överens om att de idag skulle koppla upp sig och få se hur problemet yttrade sig.
Bara att hitta en tid var ganska komplicerat, en kontorstid som passade USA, Sverige och Indien samtidigt.
12:30 fick det bli. Tidig morgon för amerikanen, sen eftermiddag för indiern och lunchtid för mig.
Killen från USA ringde upp, angav en kod och vips hade jag två personer från olika delar av världen tittandes på min dator och två servrar.
Hade jag velat hade de även kunnat ta kontroll över datorn och servrarna och fått härja fritt, men det fick de inte. Paraonid som jag är. Jag styrde och de fick titta på.
Jag vet, som IT-tekniker har jag kanske inte rätt att bli imponerad av WebEx-sessioner, men det är jag... och jag står för det.

Samtalet varade i två timmar och gick till på följande sätt:
Indiern sa vad som skulle göras. Joe, amerikanen, frågade 1-5 gånger om han kunde repetera för att han inte förstod och efter det översatte Joe till begriplig engelska så att jag kunde göra det de ville.
Ungefär var tionde minut ljöd något som lät ungefär som ett krigslarm som var så frenetiskt högt att jag fick kasta av mig mitt headset för att sedan återuppta konversationen.
Alla tre upplevde samma sak och fan vet vad det var som hände.
Efter en timme kom det in ytterligare en kacklade indier till sessionen och jag satt mest och log.
Engelska med indisk brytning kan vara oerhört underhållande :-)
De fick en hel bunt med loggar och dumpar med sig och skulle ägna helgen åt att försöka lösa problemet.
Vi får väl se...

For därefter hem för att varva ner och ladda om inför ett lite lagom ångestfyllt jobb att montera in lite hårdvara i en hyffsat kritisk server.
Erika mötte upp i serverhallen och jobbet gick galant.
Erika är den ultimata driftteknikern och det grämer mig att hon ska vara mammaledig till hösten. Men så är det... och hon kommer ju tillbaka.

Nu sitter jag här och känner mig nöjd med dagen.
Håkan jobbar kväll men just nu känns det helt okej att vara ensam med jag.

Hoppas att det går bra för dig gubben.
Ses sen.
Puss!

/Maria

p.s. Tänkte att lite då och då presentera dagens Google-träff.
Dvs. en av de sökningar som (konstigt nog) givit träff på vår blogg. Så;
Dagens Google-träff: "äldre faller ihop med kramper?"

Inga kommentarer: