21 juli 2008

Kapitalistsvin

Regnet öser ner så denna dag har vi ägnat oss åt den gemytliga sysselsättningen sällskapsspel.
Närmare bestämt det traditionella Bondespelet. Detta spel som funnits i över 90 år och där man får låtsas vara bonde för en stund.

Spelet var sig likt som jag minns det som barn, bortsett från att denna upplaga följt med i inflationen (slottet kostar numera 25 miljoner och inte 1 miljon som tidigare) och att nått klatter till designer fått för sig att året går motsols och inte medsols.

Nåväl, vi började smått som torpägare och kämpade oss igenom år efter år av frodiga skördar, nödslakt, skogsbränder och stulna julgranar.
Håkan, som aldrig tidigare spelat Bondespelet, satt och gnolade "Jag är fattig bonddräng..." och skrek ibland "Kapitalistsvin" eller muttrade lågt att "Hade det här varit ett solidariskt samhälle hade granngårdarna hjälpts åt om skördarna förstörts av nattfrost."

Men, som det kapitalistsvin jag uppenbarligen är så valde jag att satsa rätt när jag i ett tidigt skede sålde min bondgård och bytte upp mig till en herrgård med fler åkerlappar och därav mer skördevinster, alltmedan bonden Johansson istället valde att satsa alla sina pengar på skog och djurbesättningar...

Påföljden blev som väntat.
Tjejstryk! :-D
---> Kisse byggde sig en egen lada av spelkartongen.

/Maria, the winner takes it all...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att nya bondespelet är något för mig eftersom jag föreställer mig att ett år går just motsols.

Blev väldigt förvirrad när någon förklarade för mig att alla andra inte ser året på samma sätt som jag gör.

Gurra sa...

Nja.. Har för mig att bondespelet var ganska långtråkigt. Vi spelade det så ofta när vi var små att jag fortfarande är trött på det. Men det är ju helt klart bättre än Risk som jag aldrig fattade. Glöm inte att ta med alfapetet ner bara. Ord är jag bra på :)