11 juli 2008

Så var den då här...

...den bästa dagen på året.
Sista fredagen innan semestern.
Dagen då man sista halvtimmen torkar av sitt skrivbord och putsar sin skärm, lägger in ett fråvaromeddelande i Outlook och går hem.
En hel månad av ledighet ligger framför oss och semestern är aldrig så lång som nu.
Oj så skönt.

Eftermiddagen tillbringade jag ihop med Leo.
I går när jag var där och red ett pass akademiskt var han en något nedstämd häst.
Bästkompisen har blivit förkyld och står i annan hage och ingenting var kul.
Skritten var vinglig och myggen irriterande.
Vi avbröt träningspasset tidigt (man ska inte tvinga någon som inte vill).

Så idag tänkte jag försöka muntra upp lilla killen med en uteritt, där han fick bestämma lite själv vart vi skulle gå.
Och det gjorde han.
Det är tydligen det skojsigaste som finns, att få vika av in i skogen, bröta fram och leka älg.
Få lyfta på hovarna och kryssa mellan stubbar, stenar och träd.
Kanke är det fel att låta en häst få bestämma vägen, men jag lät honom hållas och gav honom fria händer och lösa tyglar och satt bara och log.
Några hundra meter på grusvägen och så ut i terrängen igen... trampa runt, hitta lämpligaste vägen, nosa, bajsa, titta sig runt och så tillbaks till vägen igen. Lite galopp, lite skritt och så ut i skogen igen.
:-)
När vi kom hem till stallet var det med en helt annan häst.
Harmonisk, nöjd och glad.

Min fyrbenta vän gör alltid det jag ber honom om.
Traskar runt, runt på volter och jobbar på oavsett väder och vind.
Då känns det inte mer än rätt att han någon gång får bestämma vad vi ska göra av dagen.

Resten av kvällen har Håkan och jag slappat i soffan med pizza och vin.
Det är lite svårt att ta in det faktum att vi äntligen har semester.
I morgon bär det av till Nordmaling för att tillbringa helgen i en stuga tillsammans med Magnus och Carina.
Mysigt!

/Maria

Inga kommentarer: