26 juni 2006

Midsommar och snart festival

Det är sommar, tiden flyger iväg och det bloggas ganska lite.
Men, efter 2.5 timmes gatupromenering känns det skönt att få sjunka ner i soffan och bloggpladdra lite.

Vad har hänt sen sist.
Midsommarafton, trevlig tillställning på Kläppen.
Träffade nya människor, grillade, spelade brännboll och hade det mycket gemytligt. Dock var det ganska kallt, eller ja, jag var dåligt klädd och det blåste.
Längtade efter att det skulle mojna men när det väl gjorde det kom de.
Myggen!
Jo, det måste erkännas, det FINNS mygg i norrland.
Kanske inte här i stan, men ute på landet var det tamejfan tätt.
Vi löste det hela med att gå inomhus och fortsätta festandet.
Sammanfattningsvis, en rolig fest var det och natten till midsommardagen sov vi över och fick lite Drängsmarksightseeing dagen efter.
Håkan passade även på att testa studsmattan. Varannan villa vi passerar under våra promenader har studsmatta och det har nog kliat länge i hans gosseben att få prova och nu är det gjort. :-)

Det är lustigt det där med midsommarfester.
Är man svensk så SKA man sitta ute på midsommar.
Oavsett väder, vind, knottinvasioner eller hällregn.
Sillspadet blir utspätt, myggbetten ger oss ett böldpestsmittat utseende och texten på sånghäftena kladdar ut, men HELAN GÅR och vi sjunger HOPPFADERALLANLÄÄÄJ!

I går tog jag mitt första dopp. Det var kallt, men skönt. Som ung hade jag ett tag en regel att bada 1 maj. Det gäller inte här kan jag säga (isen måste ju bort först).
Midsommar känns som en mer rimlig gräns.

På stan har festivaltälten börjat ploppa upp som vita svampar invid älvskanten.
Festivalen, eller Stadsfesten som det nu kallas, går av stapeln under helgen som kommer.
Där ska det hinkas öl, klafsas i lera och trängas kring BajaMajor.
Att tjejer går på toaletten tillsammans är ju allmänt känt, men förra året såg jag tre tejer gå in på en BajaMaja samtidigt.
Jag funderar än idag på hur de bar sig åt, man ryms ju knappt en därinne.
Men, finns det hjärterum...

/Maria

Inga kommentarer: