20 juni 2006

Yrkesval

När jag var barn ville jag bli veterinär.
Det var det enda yrke jag kunde tänka mig. Men som tur var fick jag tillfälle till en dags prao med bygdens djurläkare. Veterinärdrömmen svalnade allteftersom dagen gick med seminering av kossor, avlivning av hästar etc. för att vid dagens slut vara lika död som det stackars djuret.
Vet egentligen inte vad jag hade hoppats på, även om jag säkert var ett mycket korkat barn så måste jag väl ändå ha förstått att yrket inte skulle innebära att man fick sitta och gosa med kattungar hela dagarna.
Hur som helst, kom att tänka på detta nu när jag ser Veterinärerna på TV4 och bara vill kräkas när jag ser en uppsprättad råttbuk.

Var hos tandläkaren i går. Tändläkare platsar under kategorin Otrevliga måsten, som jag tidigare skrivit om, tillsammans med frisörer, bilbesiktare och gynekologer.
Hade ett hål som behövde lagas och jag är SÅ tacksam för att han gjorde det direkt så att jag slapp oroa mig för det framöver.

Igår hände det för övrigt. Inköp av digitalkamera, en Sony DSC-W50.
Har värkt och funderat i flera år och i går var det dags.
Nya teknikprylar är något av det bästa som finns.
Ny teknik luktar gott!!
När jag får en ny grej kan jag sitta i timmar och snusa på detaljerna, lusläsa manualen och trycka på alla små knappar.
I natt fick kameran sova bredvid mig på sängbordet.
En trevlig pryl, liten, lätt och lagom avancerad.
Tyvärr lyckas vi inte få den att ansluta mot TVns USB-port, men man kan ju faktiskt leva utan det. Men jag har inte gett upp än, det finns säkert någon detalj som är missad.
Skam den som ger sig!

Match om 40 minuter.
Häja Svärje!

/Maria

PS Nu har Maria fixat TV-anslutningen från kameran! Det tog bara fem minuter. Tre för att kolla i manualen och två för det praktiska genomförandet, inklusive målmiljötest. Duktig tjej!!
/ Håkan

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Angående veterinärer. De pratas fortfarande här hemma ibland om veterinären Riese från Fjällbacka som var med i fyrans program. Den allmäna åsikten är väl att han kanske kunde ha valt ett bättre tillfälle att "kasta kôddane te hunn" än när tv-kameran var på. Det blev ju visst ett himla hallå, och Fjällbacka hamnade på kartan :)

Anonym sa...

Min dotter vill också bli veterinär. Hon sitter som fastbiten vid teveprogrammet "veterinärerna" I går var det en orm som hade en tumör i käken. Ett bra yrke, men jobbigt att avliva små söta kattungar som ingen vill ha. Kul med kameran! Jag ska själv ladda in några kort i bloggen!