10 juli 2006

Biltur, barndomsminnen och äckliga räkor

Det blev en regnig start på semestern.
Efter en totalt oplanerad start så hamnade vi slutligen i bilen, på väg norrut.
Meningen var att vi skulle åka till Piteå, men ingen av oss var shoppingsugna så vi bestämde oss istället för att ta en sväng runt i Håkans barndomstrakter.

Vi körde först till "varuhaL'n i Bööisk" (Ica i Byske) för proviantering - lösgodis, vatten och snus. Därefter bar det av till Fällfors, på vägen passerade vi hus och platser fyllda av minnen från Håkans barndom.
Jag älskar att ta del av andra människors minnen, och i synnerhet min sambos.
Där bodde skolkamraten som var lite efter, bästkompisen som bodde närmast till (7 km bort!!) och frisören som klippte gossefrisyren på honom.
Vi passerade platsen där busschauffören släppte av honom pga. dåligt väglag, för att därefter låta den lille sjuåringen på taniga ben traska de fem kilometerna hem genom skogen.
I Fällfors besökte vi farföräldrars grav och därefter var det dags för lunch.

Jag gjorde därmed misstaget att beställa en räkmacka.
Vad tänkte jag med?! Har man bott många år i räkparadiset på västkusten så ska man inte beställa räkmacka på ett café i norrlands inland.
De måste ha trott att jag var knäpp.
Beställa en räkmacka för att därefter peta undan alla räkorna.
Men, det var mitt sätt att enkelt tala om att det var äckligt!!

Efter räkmacksskräckupplevelsen åkte vi vidare till Norrlångträsk och Lidträsket, på vägen passerade vi Marranäsvältan, Västerbottens Grand Canyon.
Häftig plats!
En underjordisk bäck som eroderat en djup ravin som är ca 150 meter lång och 60 meter djup.
Inget ställe att bygga hus på.

Tanken slog mig, att detta kanske är platsen för jordens undergång.
Den lilla oskyldiga bäcken har snart eroderat upp hela västerbotten, norrland, Sverige och slutligen är hela jordklotet täckt av Marranäsvältasand.
Huvva!

Det är roligt att se hur denna bygd, som skulle ha kunnat vara utdöende, är långt ifrån på väg att lägga ner.
Detta märks främst på att varenda dike inte bara kantades av sommarblomster utan även av svarta fiberkablar på väg att grävas ner.
Bredband känns bestående.
Bredband känns tryggt!
Där det finns bredband finns det liv!

Återstoden av dagen har fördrivits med bokläsning, städning, matlagning och fotboll (Sunnanå-Umeå).
En bra dag måste jag säga, mycket bra dag.

Godnatt!
/Maria

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där trädet såg nästan lite farligt ut att stå på :O

Louise sa...

Jag vet.... jag har beställt färska räkor i Gävle. Blä