06 juli 2006

Åska

Jag hatar åska!

I min barndom tyckte jag att det var riktigt mysigt med åska, man följde glad och obrydd med pappa upp till "kullen" och tittade på blixtarna.
Man räknade sekunder mellan blixt och dunder och ju närmare desto häftigare.

Men så en dag, i mina övre tonår, var jag och en kompis ute i Dalslandsskogarna och orienterade. Han hade fått underkänt i gymnastik och skulle under sommaren sysselsätta sig med trimorientering.
Kompisen i fråga var inte speciellt engagerad i uppgiften men jag gjorde mitt yttersta för att släpa runt honom i skogarna och avverka ett oändligt antal kontroller under ett helt sommarlov.
En eftermiddag bar det sig inte bättre än att åskan rullade in över orienteringsområdet.
Det var inte så oroväckande till att börja med, men efter ett tag, när åskan befann sig rakt över våra huvuden och vi befann oss vilse på en hög höjd var det inte lika roligt längre.
Det blixtrade och small konstant.
Runt omkring oss såg man plötsligt massor av, genom åren av blixtar, nedslagna trädlik.
Jag drabbades av panikhysteri och sprang som en galen, gråtande och skrikande mellan träden.
Min kompis... ja, han sjöng opera och visade för första gången lite orienteringsengagemang!
En scen som tagen ur en Paasilinna-bok.

Efter denna surrealistiska näradöden-upplevelse så fixar jag inte längre det där med åska.
Detta, ihop med att man som IT-tekniker alltid lever med oron för vad ett längre strömavbrott kan innebära i form av driftstörningar, gör att jag bara vill krypa ihop i en hög och somna in när åskan rullar.
Vilket hände i kväll.
Sov ett par timmar och nu är eländet över :-)

Fördelen för mig är att om jag väl lyckas somna ifrån åskan så sover jag väldigt tungt.
Nackdelen är att när jag sover utan att vara nedbäddad, dreglar jag ner hela kudden.
VARFÖR är det så?
Vad är skillnaden mellan att ligga på överkastet och sova med en filt över sig, och att ligga under täcket?
Vad är det för konstiga signaler i hjärnan som bara triggar igång en hysterisk salivavsöndring när man inte är nedbäddad??!
Varför dreglar man över huvudtaget?
Usch...

Nu är det bara 1 arbetsdag kvar.
Med en stilla bön om en stillsam sista arbetsdag lär jag ligga vaken halva natten pga. sömnen tidigare i kväll.
Men man ser ljuset i tunneln och i morgon kväll blir det en After Work öl på Verandan.

Godnatt!
/Maria.
P.s. Och JA, kära broder, jag minns den hemmagjorda nallen jag hade som av ovanstående anledning av dig kallades för "Dreggel" ;-)

Inga kommentarer: