17 juli 2006

Schlagerkväll

I lördags var vi på schlagerkväll i Byske.
Först en trevlig förfest där vi värmde upp med temaenlig musik, drack vin (inte Håkan, han körde, stackarn) och kliade oss i huvudet över en mopedsits som inte gick att öppna.
Den 15-årige ägaren fick dock upp den till slut senare på kvällen och jag lär aldrig få veta hur.
Det grämer mig.
Efter förfesten bar det av till Byske, efter att först ha hämtat upp Annas lillasyster.
Utanför lillasysterns lägenhet hade jag en djup konversation med en igelkott, över olämpligheten att springa ut i vägen och bli platt.
Kotten konverserade troligtvis tillbaka om olämpligheten med att vara så full att man pratar med igelkottar.

Väl i Byske blev vi tämligen besvikna på den musik som spelades... allt annat än schlager.
Först efter att jag sagt i från på skarpen (på min bredaste västkustdialekt) att jag minsann åkt ända från Uddevalla för att få lyssna på schlager, blev det ordning och reda.
Schlager blev det och dansade gjorde vi.

I går blev det slappardag vid stranden.
Läste lite bok och smålog då vi lyssnade på fyra tonårstjejer.
Hihihi, vilket underbart språk de har.
-Å då sa ja ba att hon och hennes kille ba ä sååå cp när dom ä med varann.
Fattaru, så jälla CP, typ!
- Meh!
- Jo, å fattaru, morsan fråga vaffö inte ja skulle bada å då sa jag JAG HAR JU MENS! Å fatta va jälla piiinsamt när mormor och morfar och alla ba va DÄÄÄR liksom.
- Meh!

Ja, jag vet jag jag har oxå varit tonåring och jag har troligvis oxå haft ett språk lika vårdat som håret på en av Mupparna. :-)
Men ändå, roligt var det...
Dessutom hyrde vi kajak, dubbelkajak. Det var skoj.

Idag har vi varit på stranden och låtsats att det var soligt.
Det var det oxå, bakom molnen.
Men det där med sandstrand är inget för mig.
Hatar sand. Efter en halvtimme har man sand precis överallt.
Och just som man fått sig en härlig glass blåser liggunderlaget framför upp och glassen ser ut som en 88:a, fast det inte är det.
Usch för sand.
Detta gjorde inte humöret bättre. Jag var nämligen mycket sur och arg när jag vaknade pga. en mindre trivsam dröm jag haft.
Mina drömmar är stundom så tydliga att de kan påverka mig resten av dagen.
Men när vi kom hem stack jag ut och sprang en halvmil.
Fysisk träning är bra för att få utlopp för aggressioner, så nu är jag glad igen :-D

/Maria

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja vem vågar spela något annat än schlager efter att ha blivit tillsagd på väskustsdialekt. Har man åkt så långt ska man banne mig få dansa till Främling :-P

Idag såg jag två 15-åringar som inte heller fick upp sin moppesits. (samma typ av EU-moppe) Det grämde mig att jag fortfarande inte visste hur man gör.. Ska ta reda på det och lovar att berätta. Det ÄR ju så jobbigt att leva i ovetskap :-)

Hoppas ni haft en bra dag!

Anonym sa...

Och ni har gått 4 årig teknisk utbildning :O haha.

Nu kommer jag gå och rycka i sadlarna på alla eu-moppar jag ser för att kolla om jag kan.

Måste klaga lite på er blogg med. Det händer alldeles för lite i fotoalbumet. Ni som är ute o flänger och far borde ha ett välfyllt blogg-album.