25 juli 2006

Resan ner

Nu är vi framme i Färgelanda.
Här kommer lite skrivet från resan ner.
Efter Harmånger slutade jag skriva dels för att jag tröttnade men även för att solen sken in och gjorde texten på datorn i det närmaste oläslig.

9:15 Umeå Då var vi på väg då. Jag fick faktiskt köra riktigt långt, betydligt längre än vad jag räknat med. Men när vi började närma oss Umeå hade Håkan börjat studsa i sätet och vifta med armarna oroväckande mycket och då vet man att det är dags att byta. Hittills har vår resa varit i det närmaste händelselös. Det kan bero på att vägen mellan Skellefteå och Umeå är världens näst tråkigaste vägsträcka. (Tråkigast är sträckan Gällivare-Kiruna). Vi har sett en och annan kossa, ett antal grå, lutande lador och en jävla massa skog. Det mest häpnadsväckande var en mycket glad japan på cykel, med cykeln full av packning och med en tysk flagga på pakethållaren. Men det är klart, vem skulle inte vara glad efter att ha tagit sig ända hit upp från Tysklad. Eller kanske kom hans munterhet bara av att ha fått lämna Umeå. Int vet jag!

9:45 Nordmaling Här passerar vi många högar av sten, mindre sten, grus och sand som så småningom ska bli Botniabanan. Vi såg även en man som stod på bron (kraftigt trafikerad bro) och fiskade, troligtvis lax. Han fick precis napp. Kul för honom. När vi kommer till Ö-vik vill Håkan ha en banan.

10:15 Örnsköldsvik Här brukar vi på väg till Sundsvall stanna och äta lunch i vanliga fall. Stuvade makaroner och köttbullar. Men inte idag, det är för tidigt. Den nya vägen till Ö-vik är klar nu, trevligt, vägarbeten sinkar. Mitt i stan här finns en hoppbacke, det är lite läckert. Strax utanför ligger Foppas golfbana. Den ser betydligt bättre ut än hans tofflor. Nu ska Håkan få sin banan.

10:40 Höga kusten – Kramfors kommun En av jordens vackraste platser, världsarvet Höga kusten. Man blir nästan poetisk. Skuleberget reser sig mäktigt på min högra sida, min älskade sitter bananmätt på min vänstra och framför mig börjar vindrutan sakta men säkert fyllas med insektsklet.

11:05 Höga kusten-bron Och Linda Bengtzing ljuger så bra...

11:20 Härnösand När jag gick på gymnasiet så hade jag en klasskompis härifrån. Härnösand låg för mig då ofantligt långt upp i Norrland. Nu har vi åkt 35 mil hemifrån, söderut för att komma hit… det visste jag inte då. Lite lustigt att sitta med datorn i bilen, har fått kontakt med två oskyddade trådlösa nät i den här stan. Funderar nästan på att stanna för att ladda hem lite fulfilm bara för att jävlas. Moahaha!
Vädret vi har just nu passar bättre för stranden än bilkörning, tur man har AC.

11:50 Timrå Här luktar det pappersbruk (läs bajs). Snart i Sundsvall, här ska vi stanna för lunch. Vi har varit så mycket i Sundsvall så det känns nästan lite som hemma.

13:45 Harmånger 6 mil söder om Sundsvall fortfarande äckelmätt efter ett flottigt MAX-mål. Efter snabbmat får jag ofta ett påtagligt behov av att vilja duscha. Frityrstanken sätter sig i håret och överallt.

/Maria

Inga kommentarer: