03 oktober 2007

Handkluns

Jag har fått en kluns på handen...en extra knoge framför handleden.
Upptäckte den för en vecka sedan och nu har den dessutom blivit större och ömmar.
Två av fingarna domnar med jämna mellanrum och mja, det börjar bli lite jobbigt.

Har kollat lite på nätet (vad gjorde man innan Google) och tror att det är ofarligt.
Klunsen kan vara något som kallas ganglion, eller "bible cyst" (förr "botade" man knölen genom att slå till hårt med en tjock bok!?!)

Trolig orsak är dels att jag använder datorn på ett lite annorlunda sätt idag (sjukt mycket musklickande i vårt ärendehanteringssystem) och en del lite tyngre jobb i stallet.

Herregud, man börjar verkligen bli gammal och sliten.
Lite kroppsarbete och det ploppar upp ledvätskeknölar över hela kroppen.
Fortsätter det så här kommer jag snart att se ut som Ringaren i Notre Dame.

/Kluns-Maria

2 kommentarer:

Gurra sa...

Hej Gudrun Quasimodo :P

Har du inte sett Simpsonavsnittet där Homer får sådana klunsar. De berodde på instängd ilska och om det är så i Simpsons så måste det vara så.. eller?

Louise sa...

Precis en sån har jag haft. Därav mitt fula ärr på handleden du vet. På mig gick det inte över och det gjorde ont som fan så jag fick operera bort det. Absolut inget avancerat ingrepp men jag har dåligt läkkött.

Tänk om det beror på instängd ilska...... hm