27 augusti 2008

Beslutet...

... jag skrivit om.
Nu är det klart.
Under helgen som kommer flyttar jag Leo till ett annat stall.

Jag borde kanske skämmas att efter bara 2.5 vecka som fodervärd stöka runt så mycket för både Leo och hans omgivning.
Men det är det här jag vill... och det är nu jag har chansen.
Jag har 1 år på mig att känna efter hur det är att ha häst och då vill jag ha honom på en plats med bästa möjliga förutsättningar, för både honom och mig.

Stallet vi flyttar till är i Bodan - där vi tillsammans tillbringade förra helgen - och dit vi brukar åka på våra kurser i akademisk ridkonst.
Han kommer att få mycket utevistelse i en lugn och harmonisk miljö ute på landet med bra kompisar i en flock där han redan är accepterad. En flock med en mycket bra ledare som kommer att få Leo att känna sig trygg och omtyckt.
Både Leo och jag kommer att ha människor runt oss med ambition och mycket kunskap i Natural Horsemanship.
Det är så mycket jag vill lära mig och här finns förutsättningarna för det.
En fin inhägnad (och när mörkret faller - upplyst) ridbana där vi kan träna utan att tvingas ha en lina mellan oss pga. rädslan för en närliggande bilväg.
En ridbana där vi även har möjlighet att utvecklas inom den akademiska ridkonsten när grusvägen och parkeringsplatsen vi bara haft att tillgå tidigare inte längre räcker till.
Och tillgång till transport för att öva lastning - ofta!

Det känns väldigt bra.

Det som förvånar mig är att det här är så sanslöst olikt mig.
Att fatta ett sånt här beslut... så fort.
Men jag har tagit på mig ett ansvar att ta hand om ett djur under ett års tid.
Det är min plikt att se till att han får det så bra som det bara går.

Det kommer att kosta mig mer, både tid, pengar och en del extra mil i bilen till och från stallet.
Men det kommer det att vara värt.
Det här är rätt - det vet jag.

/Maria

3 kommentarer:

Gurra sa...

PUH!!

Jag och Lotta har funderat i flera dagar på vad det var för hemskt beslut.. Om ni skulle flytta till Gambia. Gå med i någon sekt eller råna en bank. Och så var det bara att flytta hästen.

Elisabeth sa...

Det låter som ett bra beslut, vad roligt det låter att ha hästen med likasinnade. Leo har dragit en vinstlott som fått dig till matte :)

Maria och Håkan sa...

Till brorsan:
Haha, ja - Flytta till Afrika, gå med i sekter eller bankrån hade helt klart varit stora beslut. Men för lilla jag, var hästflytten stort nog. ;-)

Till Elisabeth:
Tack, dina ord värmer! Jag hoppas verkligen att det här blir bra.
Min dröm är att i framtiden ha ett ställe som ert nångång.
Men ställen som Tunbyn växer inte på träd så det kommer nog att dröja. :-)

/Maria