13 oktober 2008

Ewert Bäckström

Det var länge sedan jag skrev ett bokinlägg, av den enkla anledningen att jag inte har så mycket tid för bokläsning längre.
Eller jo, tid har jag, men så fort jag placerar mig i horisontalläge för att läsa tvärsomnar jag.

Men, snart har jag avslutat de fristående men ändå sammanhängande böckerna om Palmemordet av Leif GW Persson.
Makalöst bra böcker.
Mellan sommarens längtan och vinterns köld, En annan tid ett annat liv och Faller fritt som i en dröm. En sanslöst bra berättad historia om vårt lands mest omdiskuterade mord.

Som kontrast till denna, oroväckande trovärdiga "teori" om hur det kan ha gått till, figurerar även den mest otroliga karaktär jag någonsin läst om.
Den gode herr Persson måste ha samlat hela sitt livs erfarenhet av rötägg och svin, tagit vara på varje drag av avskyvärdhet han någonsin stött på i sitt yrkesliv, knådat ihop alla ingredienser till en äcklig, fetdrypande bulle, kastat in den i ugnen och ut kom han...
Kriminalinspektör Ewert Bäckström.
En vedervärdig karaktär som är så hemsk att man stundtals skrattar så tårarna rinner.
Han är ett rasistiskt, homofobiskt, kvinnoföraktande, elakt praktarsel som är sanslöst självgod, självömkande, osympatisk och lat. Han är så genomled och så...fel, att man ibland undrar hur han ens kan existera i någons fantasi.
Men rolig, väldigt rolig :-D
(Och det slår mig att det kommer att bli många lustiga google-uppslag på ovanstående stycke...HAHA.)

Både min sambo och jag har samma sjuka humor och man hoppas vid Gud att ingen hör oss när vi ibland drar av några Bäckströmska citat när andan faller på.
Troligtvis någon form av Tourettes som är befriande att få släppa lös ihop med någon man älskar och som förstår.

Så, min käre bror, detta är det boktips du får.
Läs dem, jag vet att du kommer att gilla dem.

När GW-böckerna är klara har jag ett 20-tal nyinköpta böcker att läsa under höstmörkret, för att om möjligt komma ikapp Håkan som numera plöjer litteratur som en utsvulten bokmal.
Att våra flyttkartonger kommer bli många och tunga den dagen vi byter hem är inte längre enbart mitt fel.

Apropå det. Var på lägenhetsvisning idag. Fint läge men omöjlig planlösning och, otroligt nog, inrökt även denna. Så - det blir inget nytt boende denna vecka iallafall...

/Maria

2 kommentarer:

Gurra sa...

Oj vad bra! Är dom skrivna i den ordningen?

Då har jag fler böcker till min önskelista. En annan jag skall ha är David Batras: "Den som inte tar bort luddet skall dö"

Skall beställa ett gäng böcker idag.

Maria och Håkan sa...

Jo, i den ordningen... de är gansk tjocka oxå (400-500 sidor) så de räcker ett tag.
Om man inte heter Håkan som läser en bok i veckan...