11 oktober 2008

Nytillskott i flocken

Är gräsänka i helgen och när ingen saknar mig här hemma, förutom katterna som mest ser mig som en matmaskin, passar jag på att frossa i stallvistelse.

Och idag kom en potentiell flockmedlem på besök och det ville jag inte missa.
Ett svart, vackert, äldre halvblodssto som ingår i vår träningsgrupp och som förhoppningsvis kommer att flytta in.
Efter att ha varit särade ett tag och när alla var mätta och nöjda släpptes hon ut i den stora hagen med de andra och det var väldigt intressant att se hur Mosse (ledarhästen) hanterade situationen.
Återigen bevisade han vilken bra chef han är, och inom kort sänkte sig lugnet återigen över hästhagen i Bodan.
Det kommer att ta tid innan alla hittat sina roller igen, men det faktum att han lyckas hålla ordning på sin flock så att de inte far illa och skadar varandra när en ny medlem gör entré är ganska otroligt.

Leo är väldigt förälskad i den nya tjejen (eller tanten - hon är dubbelt så gammal). De har träffats förr och Leo har visat tydligt intresse.
Detta verkar Mosse ha snappat upp och lät Leo få gå med henne i lugn och ro medan han höll undan de andra.

Så Leo var måttligt road när jag hämtade in honom för att förbereda körturen vi planerat Inger och jag. Jag kände mig som en bov som slet honom från hans första date med hästtjejen i hans liv.
Nåväl - körturen blev ändå väldigt trevlig, Leo travade på duktigt och när vi red förbi en travhästägare som frågade om Leo var ett halvblod sträckte jag på mig lite extra.
Varmblodsdragen mattas av allt mer i och med vår träning i akademiskt.

Nog trodde jag att flytten till ett nytt stall skulle bli bra, men aldrig hade jag trott att det skulle bli så här bra.
Varje dag jag är där tänker jag "Det är så här det ska va", "Det är så här en häst ska leva".
Många fina kompisar, en bra chef, mycket utevistelse och snart, förhoppningsvis... en egen tjej.
Han är en del av en gemenskap bland artfränder som jag som människa aldrig kommer att kunna ge honom.
Han har en plats i en harmonisk grupp på snart 5 medlemmar och det gör mig så gott att se hur bra han mår i sitt nya liv.

Resten av kvällen ska spenderas slappandes i soffan.
Se på Stjärnor på is, om jag står ut med programledarna Berg och Gynning.
Men, man kan ju zappa mellan paren så man slipper lyssna på det hysteriska pladdret.

/Maria

Inga kommentarer: