26 december 2009

Julafton

Julafton 2009 tillhör de julaftnar som jag kommer att minnas lite extra.
Som i övriga landet vräker det ner frusen nederbörd i vår stad.
På julaftons morgon begav jag mig till stallet vid 6-tiden för att släppa ut våra hästar som fått stå inne under nattens ymniga snöfall.
Skönt för hästarna, mindre skönt för den som skulle ta sig fram på oplogade vintervägar.

Och inte bara oplogat utan även igendrevade, med drivor djupare än halvmetern.
Då det återstod ca 1 km till stallet, efter att vindrutan två gånger täckts helt av snö genom att jag plöjt genom snödrivor (väldigt otäckt fenomen) och då jag fastnat i snön och gasat mig ur situationen ett antal gånger insåg jag att sista biten inte skulle vara framkomlig utan traktor, plogbil eller skoter. Sista kilometern väg går nämligen mellan två lägdor med sjön på ena sidan och är det någonstans det bildas drivor så är det där.

Jag lyckades efter moget övervägande backa bilen, genom mina egna hjulspår, tillbaka till en villa intill vägen. Smög likt en julenisse in i deras carport och stal en snöskyffel. Skottade så fram deras garageinfart, parkerade in bilen, letade fram en ficklampa, tog ett djupt andetag och plumsade resten av vägen fram till stallet.
Jag var mycket nöjd att jag valt att lämna bilen då vissa drivor nådde mig till låren, även om nöjdheten över situationen i sig inte var speciellt stor.
I det här läget ringde jag faktiskt och grinade inför min stackars sambo...
Jag såg framför mig hur jag skulle tvingas fira jul ensam i ett stall med enbart knäckebröd, morötter och korn till julmat.
Men efter ett par timmar kom plogbilen och jag kunde pusta ut...
Julen var räddad! :-)

Resten av julaftonen var mycket trevlig, frukost med Sophie och Dennis, jullunch hos Håkans mamma, därefter middag i hemmets lugna vrå med Håkans bror på besök.

---> Trupper i Europa känner hotet från öst.

Kvällen avslutades med ett parti Risk med värdig vinnare samt sedvanlig julepromenad.

/Maria

1 kommentar:

Gurra sa...

JAAAA! Risk.. Ohh vad roligt. Det måste vi spela när vi hälsar på.. (Ironisk)