04 december 2009

Jag har provat allt!

Mitt första försök minns jag inte, det andra är dokumenterat i ett blogginlägg från 2006.
Ett antal försök har följt efter det... alla med ett tungt misslyckade som resultat.
Och jag har verkligen provat allt.

Att sluta tvärt, nedtrappning, tuggummi, tabletter, plåster, onico, fasta(!)
Men efter bara några dagar är jag alltid där igen.
I snusträsket!
Men en metod jag inte provat är att ge mitt ord på att göra ett allvarligt försök till en vän som betyder väldigt, väldigt mycket för mig.

Den 31 oktober på Nocks,
i högtalarna Beatlesmusik,
skakades det hand,
med Lillasyster.
Jag fick en månad på mig att trappa ner och planen var att gå från ett beroende på en dosa per dag till att vara helt snusfri den 1 december.

Planen byggde på en minutiös nedtrappning i kombination med kontinuerliga rapporter (via Facebook) till min stöttepelare och peppningsmentor, Lillasyster.
Nedtrappningen gick från färre och färre snusar med en övergång till nikotinplåster som i sin tur minskats i styrka allt eftersom.

Nu har jag varit helt snusfri en vecka.
Några timmar per dag har jag fortfarande nikotinplåster, men nedtrappning pågår.

Men den svåraste tiden återstår...framtiden.
Bara ni som varit inne i ett nikotinberoende och slutat, vet vad jag pratar om.
En dosa snus motsvarar 50-75 cigaretter!!
Per dag!

Men skillnaden nu mot för tidigare försök är att jag denna gång lovat en nära vän att försöka.
Och man sviker inte en vän i första taget.
Tack älskade Lillasyster, för att du hjälper mig med detta.

/Maria
p.s. Handskakningen gällde inte bara ett löfte från min sida...
Så, Lillasyster. Hur går det med diskningen?! ;-)

6 kommentarer:

Sara sa...

Jag är så stolt över dig, att du inte kan förstå! Är rörd in i själen!

Jo, diskningen går bra. Den har jag faktiskt följt över förväntan noggrant. Har tagit ett par återfall (hör du här, återfall får man inte, de tar man enligt hederligt terapeutspråk), men de har varit väldigt kortvariga, så min diskning ska hålla i sig även i framtiden.
Städningen har dock fallerat en smula (men den har vi inte skakat hand på!), men det skyller jag på tentaperiod. I morgon däremot, börjar mitt nya liv och då ska här städas och hållas fortsatt hög nivå!

Puss, kram och kärlek! /Stolt Lillasyster.

Elisabeth sa...

Bra gjort! Håller tre fingrar och tänker på dig snusfri och fräsch som en nyponros :) Kanske du kan lova dig en belöning om ett antal månader eller ännu längre tid om du lyckas, en eller annan sadel eller så ;)

Nypan sa...

Jätteduktigt!
Själv var jag tvungen att ta till läkemedel (chapix) för att sluta rök.
Men efter 25 år beroende så har jag nu varit rökfri i över 3 år tack 3 veckors medicinande :-D
Vet inte om dom fungerar på snusare dock.
Min största motivation var nog: Jag tog en hög glasburk och stoppade i en 20:-/dag (lite mindre än vad jag lagt på ciggaretter tidigare) och när jag kände att jag var helt rökavvänjd så tog jag dom och lade till en häst (min önskedröm sen jag var 6 år).

Maria och Håkan sa...

Tack för peppande ord allihop :-)
Och ja, belöningen kommer.
Varje dag lägger jag 40 kr i en burk....samma summa som en dosa Göteborgs Rapé portion kostar.

En symbolisk handling som hjälper mig att hålla mig ifrån snusen.
40kr per dag i 365 dagar ger 14 600kr. En summa skrämmande nära min drömsadel.
Amazonas Elisabeth! :-D

Elisabeth sa...

Tänk vilket tjusigt namn på en sadel :)

Levada sa...

Tror att "Elisabethen" snart är din!
jag håller allt jag har för att det ska bli så.