09 december 2009

Vakna, matte - VAKNA!!!

Zelda och jag har kommit in i en ond cirkel bestående av att jag är för trött för att leka på kvällarna, vilket ger en understimulerad katt som lever jävlar på natten så att jag inte kan sova... vilket gör mig för trött på kvällarna så att jag inte orkar leka.
Suck!
Natten mot tisdagen slog hon alla rekord.

Första väckningen kl. 00:00, snälla buffar med lilla katthuvudet under sömning hand.
Betyder: "Du, snälla, kan du inte vakna?"

Andra väckningen kl. 01:20, små klösningar på täckeskanten.
Betyder: "Sover du, du, DU, sover du?"

Tredje väckningen kl. 02:02, Trampa runt på matte, på kissblåsan.
Betyder: "Gå upp! Du behöver gå på lådan!"

Går upp på toaletten, katten gör rivstart över golvet och tror på fullaste allvar att jag är vaken nog att springa efter. Faller halvdöd tillbaka i sängen igen.

Fjärde väckningen, 04:30, Klösa på täckeskanten igen, "missa" täcket och fastna med klorna i mattes hud.
Betyder: "VaaaaaAAAAAkna!"

Dammar till kattjä... ner i golvet, trött och på ganska pissigt humör!

Grand Finale, 04:40, full galopp på garderobsdörrarna så att det smäller i hela lägenheten.
Betyder: "VA-KNA, VA-KNA, VA-KNA, VA-KNA, VAAA-KNA!!"

05:00 - Väckarklockan ringer, katten tittar sömndrucket upp från fotänden av min säng. Gäspar och somnar om.



Men nu har vi haft ett snack, kissekatten och jag.
En stunds lek på kvällen och matte får sova på natten.
Annars stängs sovrumsdörren mellan oss nattetid och stängda dörrar är det värsta vi vet.
Deal!

/Maria

5 kommentarer:

Sophie sa...

Känner igen det där! Ungefär så har vi haft det de senaste veckorna med Lillan. Vi måste leka med henne ca 15-30 min innan läggdags, då sover hon till sju ungefär, vilket är helt ok! Om vi däremot inte orkar med bus en kväll rusar hon genom lägenheten från fönster till fönster och klöser på allt möjligt. Det blir ofta dubbel effekt då hon ofta trissar igång Stella också, och det lever om en del när hon springer över golvet, hehe...;)

Levada sa...

Underbar story. men det är inte bara "kattskrällen" som kan hålla en vaken. Vi har en stor lurvig spinone (hund) som ihärdigt visar sitt missnöje på natten om stimulansen varit för dålig på dagtid.han får myrkryp i hela kroppen, rullar runt, ligger o sparkar i garderober.Byter sovplats var 18 sekund, väljer helst då att ligga tvärsöver matte & husse, han väger 52 kilo. Han fyller snart 12 år, men har fortfarande ett påtagligt sätt att säga ifrån. Så det är bara att välja, en timmes kvällspromenad efter "kvällning" av hästar eller sömnbrist. Dom är för underbara våra älskade djur ;)

Sockis sa...

Det är ju typiskt för Mattar att bara vilja lata sej under dom roligaste timmarna, för att inte tala om Hussar som inte ens går att väcka.
Det är orättvist att jag blir instängd bara för att jag vill leka lite.Men jag får iaf några pellets!
/Sockis

Sofia sa...

Ha ha ha!!

Så roligt ni verkar ha det!

Det är iallafall mycket underhållande för oss som läser bloggen!

Många kramar från U-a!

GB sa...

Jag var rädd att Kattarina skulle göra precis så eftersom hon är van att vara ute precis så mycket som hon vill och i Bodan ofta väckt mej på natten och velat gå ut. Men tack och lov - peppar peppar - hon har nu bott hos mej i Gummark sen i söndags och hon verkar tycka det är toppen vara innekatt, kissa o bajsa på lådan och sova hela natten längst ner i sängen. Hoppas det håller i sej -.