16 maj 2006

F som i Femman - F som i Freakshow

Kanal 5, denna kanal som fört fram serier som High Chaparall, Vänner, Seinfeld och CSI har en baksida.
En baksida (läs röv) som gör mig illa berörd.
Deras ständiga freakshows.

Dokumentärer (ofta brittiska) som handlar om extremt feta, fula, korta, långa, håriga eller ohåriga människor, människor med extrema böjelser, konstiga ticks eller varför inte människor som packar in sitt bajs i tidningspapper och lagrar det i travar längs lägenhetens väggar.
På ett eller annat sätt, enligt normerna, missanpassade människor.

Dessa dokumentärer blandas frejdigt med lika extrema makeoverprogram där deras "missanpassningar" under skalpeller och laserstrålar fixas till av plastikopererade plastikkirurger.
För att när de sedan i spegeln får se sitt nya stela, övermakade ansikte krampa fram en lyckotår, EN ENDA tår som antagligen är den enda kroppsvätska som återstår efter all fettsugning.
Barnen däremot... gråter floder, när de får se sin "nya" mamma/pappa, inte för att de är vackra utan pga. att de inte längre känner igen dem.
Det är antagligen dessa barn, som pga. sitt trauma, blir tidningspappersbajsinpackare.

Och som en enda svulstig kulmen av det hela - Big Brother.
JA, JAG VET att jag en gång i tiden följde denna såpa slaviskt.
Men det var på den tiden som deltagarna var något äldre, något mognare och en hel del mer normala, då den enda skandalen i serien var när Peter kissade i väskan.
Det lilla jag sett av årets Big Brother-freakshow får mig bara att må dåligt över att dessa stackars ungdomar kanske vaknar upp om 10 år och plötsligt inser vad de gjort inför tusentals TV-tittare och då fullständigt tappar fotfästet... och börjar packa in sitt bajs i tidningspapper.

Jag börjar väl bli gammal, men nu börjar Debatt, det är bra TV.
Idag handlar det om polisövervåld och feminism.

Tja!

/Maria

3 kommentarer:

Louise sa...

Ha ha! Så rätt och så underbart skrivet!

Anonym sa...

Såg ni inte honom som åt påkörda grävlingar och fladdermöss då?

Anonym sa...

Nej, jag såg det inte... men det, liksom han med bajset i tidningspapper är sådant som diskuterats under fikat på jobbet.
:-)
Själv undviker jag helst femmans freakshows
/Maria