29 maj 2006

Kriminalromaner

Jag har fått ett kraftigt återfall i ett gammalt beroende.
Har försökt ta mig upp ur träsket, men varken choklad, snus, kaffe, promenader eller bloggande hjälper.
Antagligen är det årstiden, när sommaren börjar smyga sig på gör beroendet sig påmint.
Vi talar om kriminalromaner.
Är inne på min tredje på bara en vecka och nu kan jag inte sluta.

Det senaste verket är Leif GW Perssons Linda - Som i Lindamordet.
Har aldrig läst något av honom tidigare och han har ett underbart sätt att uttrycka sig.
Som t.ex hans beskrivning av kriminalkommisare Bäckström:
"Bäckström var liten, fet och primitiv men vid behov kunde han vara både listig och långsint".
Boken verkar mycket lovande så kvällen är räddad.

Sitter och hoppas på att grannen inte ska utnyttja hela sin tvättid så att jag kan smyga mig in i tvättstugan mellan 21 och 22 i kväll och köra en maskin.
Jag vet att det är dödsstraff på att nyttja icke innehavd tvätttid, men annars måste jag ta ledigt i morgon för att tvätta, eller åka till Uddevalla som en skitgris.

I vårt hus finns 7 lägenheter som ska dela på tvättmaskinen.
Visst borde det vara lätt att få tvättid?!
Det är det inte. Detta pga. att många som bor här redan nu har planerat alla sina tvättningar fram t.o.m oktober ut.
Vem kan ha så lång framförhållning?
Jag menar, hur fan ska jag veta om jag är hemma och kan tvätta den 7 september?
Nåväl, det är väl smällen man får ta som hyresgäst.

I går var vi som Håkan skrev, ute och finåkte.
En sväng i västerbottens inland.
Det slog mig under färden vilka enormt stora obebyggda ytor det finns i norrland.
Man såg ett litet hus, åkte 6-7 km, sedan kom ett till.
Vi mötte ambulansen på väg från Burträsk.
Undrar hur många mil den åkt och undrar om personen behövde hjälp fort.
Tänk att några ändå valt att bosätta sig så, med flera mil av skog, skog, myr och skog mellan sig och grannar, mataffärer och andra saker som ibland känns bra att ha nära sig...

Men de har säkert en egen tvättmaskin, fri att nyttja närhelst de önskar.
Det var ett hus till salu i Järvtjärn, man kanske skulle slå till.
Man får säkert ett hyfsat pris.

/Maria

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har bara läst en bok av GW. "Samhällsbärarna" och jag blev lika sömnig som författaren ser ut att vara. De andra böckerna kanske är bättre, får prova en av dom.

Anonym sa...

I say briefly: Best! Useful information. Good job guys.
»