15 maj 2006

Klump i halsen

Idag under dansen kände jag plötsligt på mig att något inte stod rätt till.
Tittade ut och vad tror ni jag ser...
SNÖ!!!
Stora vita julaftonsflingor dalar ner över de gröna björkarna.
Sommaren var kort, sannerligen.

Har varit på besök hos Öron-Näsa-Hals idag.
Efter operationen har jag haft vissa problem.
Istället för att få oändligt gott om utrymme efter mina borttagna halsmandlar har effekten varit motsatt.
Det har varit svårt att andas, svälja och prata men oerhört lätt att kräkas.
Ibland har det räckt att borsta tänderna för att frukosten ska hamna i toastolen.
Så, jag tänkte det var bäst att kolla upp om allt var okej.
Vilket jag fick veta att det var, efter en mindre behaglig kamera-genom-näsan-eftersom-jag-annars-kräkts-ut-lunchen-över-läkaren-upplevelse.

Det jag troligtvis, enligt den dalsländska stafettläkaren (kraftig Åmålsdialekt), lider av är något som kallas Globus.
Globus är en hästsportsgrossist!
...men även en - Förhöjd muskelspänning i övre del av svalg eller matstrupe, ofta psykosomatiskt utlöst pga. oro, ångest eller stress.

Så, återigen har jag ett problem som kan lösas genom att stressa av och lugna ner mig.
Att be mig att inte grubbla och oroa mig är som att be kokande vatten att sluta bubbla!
Men, bara av att få veta att det är okej i halsen och att svalget inte långsamt men säkert håller på att växa igen, har faktiskt gjort att det känns lite bättre.

Det är tomt här hemma utan Håkan, saknar honom redan hur mycket som helst.
Men två nätter ska jag nog kunna stå ut.

Katten är (som vanligt) sur för att hon inte får ligga på tangentbordet, men i morgon ska jag hämta Stella så att hon får leka av sig ordentligt.
Det blir bra.

Kram och godnatt!
/Maria

Inga kommentarer: