14 februari 2007

Biverkningar

Då man någongång köpt en pryl, med amerikanskt ursprung, slås man av de oftast ganska överdrivna varningstexterna.
Exempelvis att det står "ej för invärtes bruk" på en låda spik och att "förtäring kan medföra livshotande skador alt. död".
Man kan på något sätt ändå förstå att i ett land där cancersjuka storrökare kan stämma skiten ur cigarettillverkare kan det vara lämpligt att svära sig fri från ev. galningar som har till vana att dagligdags äta just spik.

Men...efter dagens observation har jag börjat undra om även läkemedelsföretagen tagit till sig samma metoder.

Efter en tids trassel med övre magregionen gick jag idag till apoteket för att köpa ett vanligt, enkelt receptfritt preparat mot halsbränna och sura uppstötningar.
Som alltid innan jag petar i mig något tog jag fram bipacksedeln för att läsa om ev. biverkningar.
Jag vill återigen poängtera att det handlar om ett receptfritt preparat mot halsbränna och sura uppstötningar, inte bromsmedicin mot AIDS, cellgifter eller starkt smärtstillande droger, utan återigen:
Mot halsbränna och sura uppstötningar.

Från FASS:
"Överkänslighetsreaktioner såsom nässelfeber, allergisk chock, svullnader, feber och kramp i luftrören (bronkospasm)..."

Så långt är jag med, är man ordentligt allergisk kan ju vad som helst slå ut det mesta, men sen:

"Långsam puls, hjärtpåverkan. Övergående förvirring, depression och hallucinationer särskilt hos äldre och svårt sjuka. Bröstömhet/bröstsvullnad hos män. Dim­syn. Ledvärk. Muskelvärk. Gulsot. Inflammation i buk­spott­körteln (pankreatit). Håravfall. Kärl­inflamma­tion. Impotens..."

Och så till det absolut bästa(värsta):

"Ofrivilliga rörelser såsom darrningar och muskel­ryckningar."

Ovanstående biverkningar står förvisso som sällsynta, men bara det faktum att de står med måste ju ändå innebära att någon stackars människa drabbats av ovanstående trauma efter att ha tagit preparatet??!!?
Eller, är det bara läkemedelsindustrins sätt att svära sig fri från ev. stämningar?!

OM jag i morgon kliver in på vårdcentralen, skallig, deprimerad och gul i ansiktet. Famlar mig fram längs korridoren pga. dimsyn och extremt låg hjärtverksamhet.
Väl framme i receptionen faller ihop i en hög på golvet i kraftiga muskelkramper och fullständigt förvirrad skriker att jag sett små gröna tvättbjörnar dansa Quick Step på Strandgatan.
OM detta skulle inträffa, kommer då personalens första reaktion vara att "Åh herregud, människan måste ha fått i sig Zantac Brus!!"

/Maria

2 kommentarer:

Gurra sa...

haha.. du borde blivit ståuppkomiker :)

Anonym sa...

Du träffade mitt i prick:-) Här är mer info om biverkningar av medicin, men i allmänhet vill vi liksom inte tro på det, då vi hellre tror på doktorn. http://www.alternativmixen.com/medicinhalsa.htm

Hälsningar
Cina