27 februari 2007

Snäll-mot-magen-vecka

Känns läge för en klatt statusrapportering.
Är sedan i går sjukskriven och tänker vara det resten av veckan.
Efter en längre period av osämja (läs krig) mellan mig och min mage, beslutade jag mig för en veckas vapenvila.
En vecka utan stress och jobb med bara lugn och ro.

Min kropp tyckte väl att det lät som en utmärkt idé och passar därför på att bli förkyld.
Dock en ganska välkommen förkylning. Känns betydligt bättre för samvetet att vara hemma snorig och med halsont än bara med ont i magen (vilket jag alltid har, mer eller mindre).

Nåväl.
Min sjukskrivningsvecka hade jag tänkt ägna åt "må bra"-aktviteter och hade därför planerat in en 5-dagars fasta. Har gjort det förr och det brukar göra gott för tarmarna att få vila några dagar.
Under fastan ska man avstå från all mat (givetvis) men även svart te, kaffe... och snus.
Har lovat mig själv att aldrig mer sluta snusa, men senaste tidens besvär gör att jag vill försöka på nytt.

Konstigt nog var det betydligt lättare att sluta med snus om man samtidigt slutade med mat!
Så, min plan att tillbringa mina närmsta fem dagar, utan mat, utan kaffe och utan snus kändes rätt OK efter lördagens nedtrappning (bestående av frukt och fil) samt halva söndagen utan mat.
Däremot tyckte inte magkatarren om de fruktjuicer som skulle drickas under fastan. Det i kombination med förkylningen gjorde att det enbart kändes jättejobbigt på söndagskvällen och därför bestämde mig för att bryta redan dag 2.

Ett nederlag kanske, men mår man inte bra av att fasta ska man inte göra det.
Däremot tror jag inte att mitt fasteförsök var helt bortkastat. Efter att ha petat i mig en rejäl dos kraftigt laxerande glaubersalt samt avstått mat åtminstone 1 1/2 dygn så blev det ändå en liten minireset för magen.
Ska nu försöka att äta snällt resten av veckan.
Vegetariskt och fiberrikt, med mycket frukt och Dofilus.
Inget kaffe och inget snus.
Hittills går det bra och magen känns faktiskt rätt okej.

I går promenerade jag i två timmar och idag har jag bara ägnat mig åt halsont, sömn och TV-tittande. Såg bl a matlagningsprogrammet with a twist," Vad blir det för mat? "

Per Morberg (Viggo i Rederiet) är en alldeles underbar kontrast till de annars så pedantiska och nyckelhålsfrälsta GI-kockar som ska lära oss att äta rätt.
Såg honom idag göra en Bouef Bourgiogne. Helt underbart.
Per steker inte i kallpressad linolja, Per steker i smör, inte matskedar utan rejäla 150 gramsklickar flottigt smör.
Om Per tappar mat på golvet lägger han tillbaka det i grytan igen.
När Per ska smaka av gör han det med samma slev som han rör om med, i bästa fall, oftast använder han fingrarna direkt i grytorna.
För att inte tala om idag, när han packade upp en rejäl laddning sidfläsk och borrade ner näsan i det för att det luktade så gott. Mmmmmmbaaah!
Dessutom, Per skalar sin potatis med högtryckstvätt!
:-D

/Maria

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Maria! vad skönt och ta hand om sig lite! det tror jag du var värd, synd på förkylningen.... Här skiner solen och våren är påväg.. Själv mår jag faktiskt sådar... Har haft lite problems med min lilla mage med.... tror lilla magen ska få besök av en kamera snart... uscha mig. Mår inte magne br aså mår man inte bra så är det bara... Hoppas du har en bra dag. ta hand om er.

Kram Jennie

Anonym sa...

Hello, this weekend is fastidious in support of me, because this occasion i am reading this fantastic
informative article here at my residence.
Also visit my blog post ; homepage here