13 februari 2008

Stalledräng

Idag har jag haft med en hjälpreda till stallet, en alldeles egen stalledräng.
Sambosen.
Tanken var att jag skulle bli ensam vid intaget av alla hästar och eftersom det kändes lite väl spännande att ta in de tre shetlandsponnierna (ett sto och två föl - som ska tas in samtidigt, som är starka som as och som drar åt var sina håll) ensam ville jag ha en hjälpande hand och som vanligt ställer han alltid upp.
Nu visade det sig att det var gott om folk i stallet så intagshjälp behövdes inte, men han fick slita med annat.
Skotta boxen, bära ut mat i höbingen, hämta vatten, göra i ordning kraftfoder, öppna grindar, rykta häst, kratsa hovar och bära ut den superäckliga slaskhinken som stått i flera veckor för att ingen orkar bära ut den.
Han passade även på att göra rent handfatet med kommentaren "Herregud, man skulle kunna tro att det var Hells Angels som höll till här".
Han är duktig min älskade gubbe :-)
Han kommer att få följa med fler gånger!

Tänkte dra lite status om min löparträning.
Det går framåt, långsamt, men ändå... framåt.
Gjorde igår mitt sjätte pass på löpbandet. Har ökat sträckan från 2km till 5km och jobbar nu på att öka hastigheten och att förbättra återhämtningen.
Ska man springa långlopp är återhämtningen viktig. Man måste kunna komma ner i puls och samla nya krafter utan att sluta springa, bara genom att sänka farten något och i utförsbackar.
Där finns en hel del att jobba på, därför tränar jag intervaller.
Ökar hastigheten succesivt och när pulsen är ordentligt hög saktar jag ner och låter pulsen sjunka...är tanken. Men det är här jag märker av min urusla kondition.
Pulsen sjunker nästan inte överhuvudtaget när jag springer långsammare och då håller jag inte länge.
Men, det är bara att nöta på.

Tekniknörd som jag är kör jag stenhårt med min älskade pulsklocka.
För dagbok över tider, sträckor, max- och medelpuls.
Utan den hade det varit betydligt tråkigare ;-)

I kväll är det Lost.
Trevligt, mycket trevligt.

/Maria

1 kommentar:

Anonym sa...

Pulsklocka! Det är ju lösningen! Det är vad jag skulle köpt när jag var uppe och kunde ha haft dig, tekniknörden, till hjälp.

Inte för att jag ångrar mitt DS, jag är inne på andra Zeldaomgången och målet är att hitta alla skattkistor och skeppsdelar. Det går helt klart framåt. /groda