26 februari 2009

Casallfotboll

Att man har häst enbart för att rida på eller köra är något jag för länge sedan omvärderat.
Man kan göra det mesta tillsammans med sin häst.
Som idag, spela fotboll.

Leo hade sin allra bästa spjuvermin när jag kom till stallet tidigare i eftermiddag.
Den där minen som brukar innebära att han intagen i stallet brukar ägna sig åt att trå in ett halvt grimskaft som spaghetti i munnen alt. lyfta upp borstar och flaskor ur ryktkorgarna på boxdörren för att släppa ner i golvet med en smäll för att det ... jaa, ger uppmärksamhet, låter skojsigt, vem vet?!
(Grimskaftsgrejen tror jag är något behov han har av tandtråd med tanke på hur de ser ut när han haft dem i munnen)
Hur som helst - Perfekt för lek på ridplan...
Pumpade upp den stora pilatesbollen och tog med mig buskillen på ridplan.

Började med lite löslongering i trav och galopp för att värma upp för att sedan introducera bollen för honom. Tidigare har han aldrig verkat speciellt rädd för den, mer avståndstagande, skeptisk och lite uttråkad.
Med en min av; "Jaha, stor, rund och blå men snälla - går den inte att äta så ta bort den."
Men idag visade han den lite mer intresse.
Han sparkade aldrig själv, kanske så småningom kan han lära sig det oxå, men han jagade iallafall efter mig och bollen.

Vi larvade runt ganska länge och mitt uppe i allt tänkte jag i mitt stilla sinne:
"Herregud, tänk om någon kommer förbi och ser oss nu..."
Kanske någon från travet som vet vad denne ståtlige Palematravare egentligen var ämnad för.
För det måste ha varit en rolig syn som utspelades på ridplanen i Bodan denna eftermiddag.
En tjej tokspringandes fram och tillbaka sparkandes en gigantisk pilatesboll med det stora varmblodet brallandes bakom mig i trav, galopp, små hoppsasteg, bocksprång, bakutsparkar med inslag av glädjepruttar.

Leo springer kanske inte in några miljoner på travbanan, men vi har iallafall förbaskat roligt tillsammans.
:-)

Tyvärr finns det inga foton eller filmer från denna underbara dag, men nästa gång får Håkan följa med och dokumentera.

I rena euforin när jag kom hem städade jag hela lägenheten.
Snacka om ett arbete som ger mer energi än vad det tar.

/Maria

Inga kommentarer: