06 februari 2009

Plupp, plupp, plupp...klonk

Hästarna kom sig ut i morse och jag tillhör alltså inte de Skelleftebor som klagar på snöplogningen i denna stad.
Före kl. 6:00 var alla vägar, ända in i Bodanbyn, plogade och imponerande rena.
Visst, de hinner inte hålla rent från all snö, överallt, hela tiden.
Men det hade vräkt ner massor under natten och som sörlänning som vet vilket kaos det kan bli efter bara ett par centimeter snö så kan jag bara bocka, buga och säga att de som plogar i denna kommun gör ett fantastiskt jobb.

Kiropraktorbesöket gick bra.
Jag körde samma taktik som jag brukat göra de gånger jag varit hos ny tandläkare eller ny frisör.
"Jag har skräck för din yrkesgrupp, var försiktig".
Något denne, för mig nye, ryggklonkare tog på allvar och tog det som sagt... försiktigt.
Eller ja, så försiktigt man nu kan ta det när han skulle ta sig an en rygg där det tydligen inte var många rätt. Benen var olika långa, höfterna låsta, korsryggen, bröstryggen, axlarna och ett par tre ställen i nacken.
Ljudet som uppstod i rummet under den halvtimmen jag låg på bänken lät ungefär som när ett ivrigt barn fått tag i plupplastemballage och går loss för kung och fosterland.

Jag känner mig mörbultad i hela kroppen, men mycket mer rörlig och avslappnad.
Djupa andetag känns inte längre ansträngande.
Jag kan återigen lyfta min vänsterarm.
Men det skrämmer mig att jag på bara ett par månader (sedan jag blev tillrättavrängd senast) lyckats låsa nästan varenda del i mitt skelett.
Något gör jag med min kropp som är väldigt, väldigt fel.

Innebandymatch i ungdomsserie under kvällen. Håkan följer mig till stallet då och då så det kändes inte mer än rätt att jag gjorde studiebesök och kollade in hans fritidssysselsättning som innebandytränare.
Det var riktigt trevligt. Dessutom vann Håkans tjejer.
Rättvist, eftersom de var klart mycket bättre.

Morgondagen hade tänkt ägnas åt en massa höbalslyftande, men detta projekt är bordlagt till nästa vecka pga. trasig knippmaskin.
Blev väl inte ledsnast i världen av det, även om det hade varit skönt att få det gjort.
Men just nu vill jag bara vila min trötta rygg och ta sovmorgon i morgon.

Så får det bli.
Kram och godnatt!

/Maria

Inga kommentarer: