27 februari 2009

Dålig kondition

Fredagkväll är bra för då är det okej att känna sig trött.
Speciellt efter ett glas rödvin.

Föll för frestelsen att hänga på Gun-Britt på en ridtur i skogen idag.
Hade redan avverkat ett AR-pass men tänkte att Äsch, nog orkar han.
Och jag ville, ville, ville så gärna rida ut i skogen med Gun-Britt! Jag tänkte väldigt egoistiskt!
Men snön i skogen var DJUP och stackars Leo har betydligt sämre kondis än vad jag trodde.

Han fick stanna flera gånger och hämta andan. Först skyllde han på tarmtömning, vilket är ett egalt skäl att få stanna. Men efter att ha lättat på trycket 4 gånger fanns inga fler ursäkter och då fick han helt enkelt stå där med skammen det innebar att behöva visa Mosse att han helt enkelt behövde vila och hämta andan då och då.
Det gjorde väl heller inte skämsigheten lättare för honom när den vackra araben efter att vi kommit ut på släta vägen körde lite tramp och kort trav med läckert böjd hals och hög svansföring bara för att retas med stackars trötta Leo som i det närmaste kröp de sista 100 metrarna fram till stallet.

Skäms för att jag körde så hårt med honom idag. :-(
Skäms för att jag inte rider honom oftare i skogen med den perfekta konditions- och styrketräning det är att få trampa fram i riktigt djup snö.
Skäms för att han inte får vila i morgon eftersom det är dags för kurs i Akademiskt.

Är iallafall tacksam för ljuset som gör kvällarna längre och gör det lättare att ge sig ut på vardagkvällarna.
Skärpning på träningsfronten nu... jag har fått mig en tankeställare!

/Maria

1 kommentar:

Gun-Britt och Mosse sa...

jo jo - en annan har fått sej en tankeställare också - jag tog skidorna och skulle hämta mössan jag tappade i djupa skogen, alltså tog jag samma runda som vi gjorde med hästarna igår. Leo halvdålig kondis, GB utan. Leo oftare lite pulsa, GB massor mera skidor! :-)