12 juni 2008

Finland

Idag har vi varit lediga Håkan och jag, en dag som vi bestämde att tillbringa på Sveriges nordligaste IKEA-varuhus.
Som sörlänning boende i Uddevalla hade jag inte vett på att uppskatta närheten till denna butik, då man bara hade ett stenkast till Göteborg.
Men nu känns de 25 milen till Haparanda nära och lagom jämfört med de 40 mil till Sundsvall man annars varit tvungen att kuska sig för inköp av värmeljus och batterier.

Vi shoppade och strosade lite i det köpcenter som skapats runt Haparanda och sen... var det dags för mina fötter att för första gången i mitt liv bestiga finsk mark.

Vi körde in i Torneå, åt lunch och strosade runt i jakt på det otroligt omtalade Alko.
Detta spritmekka där alkoholen i stort sett skänks bort till behövande och dryckessugna.
Butiken var dock inte så lättfunnen och vi var tvungna att klämma ur en vägbeskrivning ur en tystlåten finne för att till slut hitta rätt.
På väg in på Alko stötte vi genast på kulturkrocken mellan de nordiska länderna. En herre som handlat sin vecko(dags?)ranson kom utbärande med två 75:or i varje hand. De diskreta, mörka påsar som man på svenska bolaget väljer att dölja sina inköp i existerade inte för denne man.

Spriten var mycket och billig. Ovanstående flaska inhandlades inte men jag var bara tvungen att få känna tyngden av en 1.75l Finlandia i mina händer. Men det blev en midsommarsnaps och en turkisk peppar-variant, eftersom vi vet att vi har vänner som uppskattar detta ;-)

Det har varit en trevlig dag och för att ruska av oss den lite smått obehagliga finska stämningen gjorde vi en avstickare till det underbara Piteå på hemvägen för en kopp kaffe.

I morgon har vi ännu en ledig dag och det ska bli skönt med lite sovmorgon.

/Maria

Inga kommentarer: