07 juni 2008

Nattjobb

Jag har en arbetsuppgift denna helg.
Att ta en extra backup och därefter en restore, av tämligen mycket data, från en server till en annan.
Det kan låta simpelt och i vanliga fall hade det säkert varit det.
Men av olika orsaker som jag inte orkar gå in på så kräver detta jobb en del handpåläggning.

Därav har jag under gårdagen, natten som var, samt idag varit uppkopplad och stuvat om, styrt om, lagt om scheman och helt enkel manuellt rattat i det som annars sköter sig med automatik.
Ganska spännande eftersom det känns som man flyttar runt korten i botten på ett korthus och hoppas att det inte rasar.

Allt har gått bra och vid 23-tiden i natt kände jag att jag hållt handen på serverkräket tillräckligt och loggade ut för att den skulle få sköta sitt jobb ensam i lugn och ro.
Vad händer då....VAD HÄNDER DÅ!!??
Jo, fanskapet till server tappar självförtroendet/säger upp sig/strejkar (vad det nu var, men jag hoppas innerligt att han hade en mycket bra anledning till sitt oförskämda beteende) och får för sig att stänga ner en av huvudprocesserna.
Som tur är är jag en nitisk kontrollbehovsmänniska som, trots att det inte fanns någon som helst anledning att misstro serverns kapacitet att jobba självständigt, kopplade upp mig en sista gång bara för att se att den skötte sig.
... för att upptäcka att något inträffat för första gången på 2 år som aldrig hänt och som inte ska kunna hända.

Så nu, två timmar senare gör jag ett nytt försök att logga ut och försöka få några timmars sömn.
Så snälla, snälla, goa, förbannade server.
Kan jag få gå och sova nu?
Skulle du kunna tänka dig att sköta ditt jobb ensam utan att jag sitter bredvid och håller handen, ditt bortskämda och uppmärksamhetssjuka kräk!!?

Dessutom har jag ett insektsbett på armen, just nu stort som en handflata. De på ryggen är något mindre men kliar, vätskar och håller på att driva mig till vansinne!
Har petat i mig antihistamin och känner mig slö och slut.
I morgon har jag många timmars hästjobb framför mig med Akademisk träning i Bodan och därefter flytt av hästen till sommarbetet.

...måste få sova...NU!

/Maria

1 kommentar:

Anonym sa...

Välkommen tillbaka till driftens underbara värld ;-)