24 maj 2009

Åter på banan

Det var terminens sista kursdag igår i Akademisk ridning.
Efter förra kursen för en månad sedan var jag ganska nedslagen.
Vi hade tappat bort oss i träningen och det kändes inte roligt längre.
Jag valde att hålla upp ett tag med det akademiska och göra annat ihop med Leo istället vilket jag tror vi behövde, men den största anledningen till att det igår kändes fantastiskt bra tror jag beror på den kurs vi var på i Natural Horsemanship för två veckor sedan.

Leo är nu betydligt mer koncentrerad, fokuserad, lugn och lyhörd.
Eftersom jag är mer... koncentrerad, fokuserad, lugn och lyhörd.

Har förstått att det där med paraplyer kan vara läskigt för en del hästar. Spontant bad jag vår kursledare fälla upp paraplyet framför Leo när vi ridit klart.
Kanske lite överilat och en korkad sak att göra när man sitter på, men hans reaktion blev perfekt.
Vaken men lugn:


Så, nu är vi på banan igen, det känns härligt.
Men det kommer bli mindre akademisk träning i sommar och mer trevliga skogspromenader istället.

Sommaren är en härlig tid att vara häst.
Inbetningen pågår varje dag och snart kan vi nog släppa ihop dem allihop.
Då ska jag sitta på första parkett med filmkameran i högsta hugg.

---> Undrar om Leo har tid att uppskatta den vackra utsikten.

---> Myspys i solen.

---> Samling på spåret i en diagonalslutaövning.

---> Koncentration!

---> Det är fortfarande svårt att skilja på tramp och skolgalopp.

/Maria

Inga kommentarer: