01 augusti 2006

1+2-vägar

När man som vi har gjort, dvs färdats kors och tvärs genom landet ett antal gånger, lägger man tveklöst märke till en del beteenden i trafiken hos vissa förare.
Gudarna ska förvisso veta att jag inte heller hör till de som alltid håller mig till alla trafikregler och hastighetsgränser som finns hela tiden. Detta faktum kommer dock inte att stoppa mig från att skriva vad jag upplevt på det påfund som sprider sig som maskrosfrön över landet, dvs det rubricerade fenomenet 1+2-vägar.
Ni vet säkert vad jag menar, det är de sträckor som för att öka trafiksäkerheten har delats av med mittvajer, och omväxlande har ett eller två körfält i färdriktningen.
Jag förstår tanken. Om man inte kan möta trafiken så kommer heller inga front-mot-front kollisioner att inträffa. Gott så.
MEN! Hur får det vissa förare att agera?
Jo, på något av följande sätt:
Kategori ett: "Jaha, nu är det bara ett körfält, då är det ingen idé att köra 110 fast man får. 90 blir nog lagom, ingen kan ju ändå köra om. Oj hoppsan, nu blir det två körfält, då gäller det att brassa på i minst 120 så ingen hinner köra om innan det blir ett körfält, då jag kan köra 90 igen. "
Denna kategori-ett-typ av förare är mycket irriterande för alla, men framförallt för förare av nästa kategori.
Kategori två resonerar så här i ALLA lägen: "Satan, nu ska jag förbi den där jäveln innan det blir ett körfält, även om jag så ska upp i 150 innan jag kastar in bilen med dödsförakt fem meter innan körfälten går ihop till ett igen!"
Typ-två föraren är en risk för alla, men framförallt för den stackare (jag säger stackare, även om det är en kategori-ett bilist) som blir omkörd strax innan det blir ett körfält, denne kan nog i vissa fall drabbas av svår ångest och undran över vad det var som passerade honom/henne på den minimala vägbredd som stod till buds.
På det stora hela är nog 1+2-vägar bra, men frågan är om Vägverket hade räknat med att det skulle framkalla riskbeteenden likt ovan nämnda.

Sedan en allmän undran: Vilken är egentligen hastighetsbegränsningen för husvagnar? Såvitt jag vet är det 80 som gäller fortfarande, men jag KAN ju ha fel... För under denna resa har jag sett husvagnsekipage som har kört 110 eller mer utan problem. En klar tendens är att ju större bil (läs SUV) ju fortare går det...

/ Håkan

2 kommentarer:

Gurra sa...

Tjena! Skulle ni kunna byta ut min bloglänk till den nya?

Linus Brännström sa...

Här kan ni få se några roliga filmer: http://www.apple.com/getamac/ads/