05 augusti 2007

Orientering på Vitberget

Som jag nämnt i något inlägg tidigare har vi haft som plan att orientera i sommar. Nu har ju inte riktigt vädret tillåtit någon som helst form av utomhusvistelse under dagarna som varit. Men idag höll det äntligen upp.
Därför begav vi oss med cykel till Alhemskyrkan där de första kontrollerna enligt kartan skulle finnas.

Det började mindre bra med att vi missade en hel (asfalterad!) väg och fick traska en kvart genom oländig terräng i skogen innan vi hittade åt den (20 meter från där vi ställt cyklarna).

Men kort därefter fann vi första kontrollen och resterande på 1:a området gick fint.

När de första tre var avklarade begav vi oss tillbaka till cyklarna och därefter vidare upp mot Vitberget, där resten fanns.
Orienteringsområdet är ganska stort och vi bestämde oss för att fixa hälften, vilket vi oxå gjorde, sånär som på en som var fullständigt omöjlig att hitta.
På orienteringskartan stod beskrivningen "Myren".
Som bekant bor vi i Norrland och eftersom det dessutom har regnat en del senaste tiden fanns det gott om småmyrar lite överallt.
Däremot ingen med orienteringskontroll.
Såvida kontrollen inte fanns i myren, vi kollade ju bara runtom.

Efter 30 minuter (och magen full med blåbär...) gav vi upp och begav oss hemåt. 2.5 timme i skogen kan räcka till att börja med.
Vi bestämde att göra ett nytt försök senare i veckan.
Ett beslut som nu i kväll ändrades tvärt... efter att ha läst denna artikel i Norran.

Jag har sedan jag flyttat upp hit kunnat ursäkta min motvilja att springa i skogen pga. björnskräck. Något som kanske mer varit en dålig ursäkt än en faktisk sanning eftersom sannolikheten inte borde vara så stor.
Men nu har jag fått det bekräftat...

Så orienteringskartan på Vitberget får förbli halvgjord, tyvärr, men jag vägrar komma mellan en fläskig björnhona och hennes unge.
Nästa gång tar vi Anderstorpskartan istället.

/Maria

Inga kommentarer: