31 augusti 2007

Röten fisk i huset, men glad ändå

Det luktar lik i vårt trapphus.
Förra helgen var det vild fest så att kåken höll på att rivas och nu börjar de ihjälslagna festdeltagarna att lukta...
...var min första tanke.
Innan jag förstod att det i någon av lägenheterna pågår surströmmingsskiva.
Så nu vet vi, vår lägenhet håller inte tätt för vare sig ljud eller dofter.

Sitter i soffan med ett glas vin och känner veckans trötthet gripa tag.
Vi har varit hos Anna och kladdat upp en fondvägg samt skruvat upp ett par hyllor i hennes dotters rum. Den 8-åriga flickan som växlat från den rosa eran till den svarta.
Mycket snyggt tapetval och flickrummet blir precis lika läckert som övriga lägenheten.
"Nu ska den bara supas in oxå" sa Anna innan vi for och vi ser med förväntan fram emot den kommande inflyttningsfesten.

Känner även av en svag form av driftstoppskoma.
Jo, det var driftstopp igår.
Mitt första som Helpdeskare.
Gjorde samma jobb som tidigare men från ett annat perspektiv och det är märkligt vilken skillnad det var.
Ingen ångest eller oro en vecka innan, ingen sömnlös natt efteråt med grubblerier om något slutat fungera, inte ens vånda inför att idag stå upp halv sex för att åka till jobbet och ta emot ev. arga samtal från de som drabbats då ev. något slutat fungera.

Börjar efter tre veckor i Helpdesk att inse att jag gjort en helt rätt val i att byta jobb.
Det är roligt att prata med folk hela dagarna, att få hjälpa andra i deras dagliga jobb och att när man går hem känna att man gjort nytta och slippa behöva ta med sig jobbet hem.
Jag har fortfarande mycket att lära om mina nya arbetsuppgifter men jag har värdens bästa och tålmodiga kollegor att fråga, sittandes i samma rum.

Mina nya arbetsuppgifter och min nya bekantskap, varmblodet Leo, är förändringar i mitt liv som jag tror kommer att göra mig till en lugnare och mer harmonisk människa.
Och kanske, kanske, kanske kan jag så småningom får bukt med min trasslande mage.

För övrigt!
Kan jag glädja våra kära mulla-vänner söderut att vår framtid är räddad!
Våra sömnlösa nätter över att våra fester i framtiden ska bli en smula dystrare då vi inte kan få skrika oss hesa om sänkta skatter och lägre moms på mat och att allt som krävs bara är lite sunt förnuft och Ny Demokrati, är nu ett minne blott.
Den oro vi känt inför att Ulfs högt värderade kasettsingel med världens bästa partylåt ska slitas sönder är över.

Många har gått bet på uppgiften...
Alla jag känner som jag vet har kunskap och verktyg att gräva sig ner i nedladdningens mest omoraliska träsk har förgäves försökt hjälpa mig med en till synes omöjlig uppgift.
Men tack vare en anonym donator så har jag den nu i min ägo!
Bert-Ians - Drag under galoscherna...
"Datorfixarn", jag är dig evigt tacksam!

/Maria

Inga kommentarer: