11 april 2008

Snöfanskap

Det är helt okej att första snön kommer i oktober.
Att det vräker ner och sprider ljus i novembermörkret, definitivt i december, självklart i januari och den kalla februarimånaden. Att snön även håller sig kvar i mars är acceptabelt.
Dessa ovanstående månader, sex till antalet, dvs halva året, kan jag som människa acceptera att frusen nederbörd täcker marken där jag går.

Men i mitten av april... då ska det int snöa!

Den här bilden togs den 14 april 2007.
Gatorna var bara, gräset växte och det var till synes t-shirt och jeansjackeväder:
Den här bilden tog jag nu, ikväll. Inte ett spår av vårblommor och solglasögon, bara kallt och jävligt:
Global uppvärmning!?! My ass. I Skellefteå råder istid och jag är så less snö att jag vill kräkas.

Men, man kan kanske hoppas att summan nederbörd under ett år är konstant och att snön som den senaste tiden vräkt ner innebär minskad andel regn den kommande sommaren.

Och så är det skönt att det är fredag igen. Veckan flög förbi i en rasande fart.
Har snart kommit över besvikelsen över att gorgonzola-mozzarella-parmaskinka-pizzan jag beställde blev förväxlad med en ananas-skinka-banan-pizza (vilken galning kom på att ha banan på pizza) och förnöjsamheten börjar så sakteliga sänka sig över den aronssonjohanssonska hemmet.

Snö eller inte, klockan är snart åtta och det är fortfarande ljust.

Trevlig helg!
/Maria

1 kommentar:

Gurra sa...

Ja du syster.. Att ni har snö i April är väl ändå inget ovanligt.. Skyll er själva som bor er där uppe i Lappland :P Förra året gjorde du ju en snögubbe till studenten.

Men att vakna HÄR den 12 april och titta ut för att se 2 cm snö som lagt sig kom som en chock.

Så går det när folk köper vitkål istället för kött och byter till lågenergilampor.