22 april 2006

Trevlig Älg!

I detta blogginlägg kommer jag att blotta mig själv och pinsamt berätta om en sak som generat mig den senaste månaden.

Till att börja med vill jag erkänna att jag är usel på att hålla mig ajour med vad som händer runt om här i bygden.
Det är varje samhällsmedborgares plikt att läsa dagstidningar och se regionala nyheter för att på så sätt hänga med i vad som händer kommunen och kringkommuner.
Men rattfylla i Bygdsiljum, snöskottning i Arvidsjaur och verktygsstölder i Släppträsk känns fortfarande, trots mina snart 1.5 år som Skelleftebo, ganska avlägset.

Iallafall...
Den 1 april brukar lokalblaskan (Norra Västerbotten), likt alla tidningar, ha med en artikel som bara är ljug. Ofta så befängt galen så att ingen tvekan skola råda och på så sätt slippa arga insändare från korkade prenumeranter som går på skiten.
Årets aprilskämt såg jag direkt!
Med ett snett leende läste jag artikeln och tänkte "Herregud, kunde de inte komma på något lite mindre sjukt så att man iallafall fick anstränga sig lite".

Artikeln handlade om att det skulle byggas en gigantiskt stor älg, i limträ, som skulle placeras på Vitberget här i stan.
Älgen skulle vara 47 m lång, 45 m hög och bestå av tre plan på ca 500 m² + ett plan på ca 250 m², med plats för restauranger, utställningshallar, konferenslokaler m m.
Visst låter det sjukt? Snälla, säg att det låter sjukt.

En kort tid efter att jag läst detta skämt förstod jag att jag missuppfattat allt.
Jag teg, skämdes och tackade Gud för att jag inte sagt något om det till någon annan här uppe.
Aprilskämtet, bestod inte alls i att någon kan komma på - och få igenom - ett så sinneslöst förslag som att bygga en gigantisk träälg i Norrland.
Nej, skämtet låg i VAR fanskapet skulle stå!
Den ska inte alls stå på Vitberget utan på Vithatten, med huvudet i Arvidsjaur och röven i Skellefteå kommun!
HAHAHA! Så befängt...klart det måste vara ett skämt!(?)

Med skammens rodnad blossande på mina kinder sänker jag mitt huvud i tystnad.
Hädanefter ska jag läsa varenda liten notis i Norran.

MEN... faktum är att älgen kommer för mig att vara det aprilskämt det först såg ut att vara. Ända till den dag då jag inmundigar en trerätters supé i dess enorma tarmsystem.
Sådeså!

Om ni, som jag, tvivlar på det befängda älgprojektet så kan ni läsa mer om det här.

I kväll ska vi gå en sväng på Calles, Håkan och jag.
Vi gör det ibland, bara för att varje gång komma till insikt i att vi aldrig känner de som är där.
Konstigt med tanke på att Håkan bott här i hela sitt liv.
Jag tror att de varelser som hänger där på lördagarna egentligen inte existerar. De har materialiserats fram ur bardisken och ur ölpumparna i ett enda syfte... att applådera den halvtaskiga trubaduren.

Kram och gokväll på er!
/Maria

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hela Älghistorien är sjuk, mycket sjuk.

Anonym sa...

Det här med älgen låter kul ju. Blir nog en stor turistattraktion. Hade varit kul att ha något liknande uppe i kullen i Ödeborg....men... nu är ju den idén upptagen.