28 april 2006

Vad i helvete har de för sig på banken efter tre...

...före tre och överhuvudtaget.

Maria är irriterad, mycket irriterad.
Så här ligger det till.

Det var driftstopp igår, jobbade till 23:30, tänkte därför sluta tidigt för att taktiksova lite innan vi åker till Anna ikväll.
Sagt och gjort.
15:30 stämplade jag ut för att först uträtta en del ärenden.
Till att börja med en sväng till Apoteket, för att hämta ut ett e-recept på p-piller till vår pilska katt som gallskrikit en vecka i sträck.
Efter 25 minuters väntan var det min tur... att få reda på att receptet inte "fanns i datan".
Alltså inga piller blev det och jag begav mig därför till Systembolaget.
Köerna där var så extrema så jag gav upp direkt.
Cyklade därför (smått irriterad) hem för att ta bilen till Ica och handla lite frukost.

På Ica var det 71 924 personer, alla kommunens invånare plus 3 från Piteå.
Det handlades flintastekar, grillchips, 1.5 liters drickor, engångsgrillar och pelargoner I SINNE!
Vagnarna var så fulla så att de knappt rullade.
När jag väl kommit fram till kassan med mina 1 liter mjölk, 1 liter fil och ett sexpack ägg insåg jag att pengarna som drogs från mitt konto igår fortfarande inte kommit in på icakortet.
Varför?

Jo, så här ligger det till...

När du klickar på knappen Godkänn på Banken via Internet händer följande.
Summan du angav skickas, via internet, till en server placerad i Dubai.
Denna server innehåller ett mycket stort antal hårddiskar.
Dessa diskar monteras ur en gång per dygn och skickas, med cykelbud, till ett kontor på landsbygden i södra Frankrike.
Där moteras disken in i en gigantisk server för att bearbetas.
Bearbetningen går till på så sätt att en genomsökning görs av vilka filer som innehåller bankinformation till just Ica. Dessa filer packas ihop med det gamla hederliga packningsprogrammet arj, till diskett.
Disketterna paketeras i små gula kuvert och sänds därefter via posten till de olika Ica-butikerna i Sverige.
Väl där packas filerna upp av en finnig praktikant som klistrar in de olika summorna i ett excelark som sedan konverteras till ett SQL-script som varje kväll kl. 22:16 läses in i den slutliga databasen.
Kort därefter kan du nyttja dina pengar på ditt Ica-kort.
Smidigt, snabbt och lätt.

Jag säger bara en sak, hade vi haft samma svarstider på transaktioner i våra IT-system hade vi varit outsourcade för länge sedan.

Att banken och Ica lånar mina pengar gratis tänker jag inte finna mig i längre.
"Gör inga tjuvar, använd kort" heter det, men det är slut med det nu.
Hädanefter ska jag ta ut pengarna i bankomaten. Jag ska ta upp en köplats på Ica för att därefter låta kassörskan få mata in tusenlapparna i kassan, som de helst vill hålla fria från kontanter.
Mer jobb för mig och mer jobb för Icas personal.
Men pengarna går in direkt på kontot.
Så får det bli.
Hmpf!

Puh...nu måste jag försöka lugna ner mig.
Det är ju ändå helg, långhelg.
;-)

Sköt om sig!
/Maria

Inga kommentarer: