20 oktober 2006

Yttre ordning - Inre kaos

Efter 12 timmars sömn vaknade jag utvilad i morse, redo för en ledig dag. Vädret har varit ganska oinbjudande, därför har jag stannat inne och tokstädat.

Det kan tyckas märkligt, i det närmaste lite sjukt, att tillbringa sin lediga dag med att städa.
Men för mig är städning ett underbart sätt att koppla av.
Ett sätt att komma ikapp med mig själv och vardagen.
Det är först efter några timmars storstädning, då jag sätter mig med en kopp kaffe i soffan, som jag kan slappna av och känna hur tankarna reds ut och lugnet infinner sig.

Detsamma gäller mitt kontor.
Alla papper ligger (oftast) i prydliga högar i räta linjer med bordskanten, häftapparaten, hålslaget och pennstället.
Om man tittar in på mitt rum kan man tro att det sitter en strukturerad människa där, med ett mycket gott sinne för ordning.
Detta är inte sant.
Den yttre ordning jag tvingas ha runt mig är bara ett tecken på det kaos som råder i mitt huvud. Ju mer jag har att göra, detso högre blir kraven på ett kliniskt välstädat kontor.

Jag tror att de som kan sitta lugnt och stilla och arbeta med en rörig blandning av papper och gamla kaffekoppar runt sig är oerhört strukturerade.
Själv tappar jag koncentrationen och tankeförmågan direkt det är lite rörigt.
Minns en chef jag hade en gång. Ibland gick det knappt att komma in på hans rum för alla papper, pärmar och tidningar som vällde upp runt honom... men han är en av de mest strukturerade människor jag någonsin träffat.

Nåväl, det luktar Ajax om golven och Vim på badrummet och jag är nöjd, mycket nöjd, med min lediga dag :-)
Trevlig helg allihop!

/Maria

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Jag tror att de som kan sitta lugnt och stilla och arbeta med en rörig blandning av papper och gamla kaffekoppar runt sig är oerhört strukturerade."

Helt befängd ide =)
(och jag borde veta) ;)

Sofia sa...

Hej Maria!

Du och jag är lite lika när det gäller ordning runt omkring o.s.v. Jag vet hur det känns.

När jag gick på högskolan och hade en självstudiedag hemma var jag först tvungen att se till att det var någorlunda iordning runt omkring, innan jag kunde börja ta tag i det som skulle göras i pluggväg.

Kramar!!