01 oktober 2006

Första dagen på årets sista kvartal

Herrgud, det är slut helg.
Vad är det som händer?
Helgerna bara rasar iväg och veckorna är ännu värre.
Insåg till min förskräckelse att det är 1 oktober idag.
Hur gick det till?
Var det inte sommar och semester nyss?

Igår hade vår ridgrupp stalljour.
Stalljour innebär att man ska ta hand om de dagliga rutiner som ska göras i ett stall med ett 20-tal hästar.
Förvirringen var till att börja med total.
Det fanns en pärm med diverse instruktioner, vilka hästar som skulle ha hö och foder på det ena eller andra sättet etc. Men det förutsätter ju att man vet vad alla hästar heter, vilket en nykomling som jag inte gör.
Hästarna är ju bara, innan man lärt sig namnen på dem, mer eller mindre bruna.
Det gick dock bra.... vi hjälptes åt och man åker förhoppningsvis inte dit för vanvård även om det skulle visa sig att något djur råkade få en näve kraftfoder för lite.

Resten av helgen har varit mycket lugn och sansad.
Håkan har varit småkrasslig och jag har sympatislappat.
Läste ut boken om elektricitetens historia.
Intressant bok för övrigt. Tillgången till el är så given och självklar, 2 hål i väggen och allt är möjligt.
Hela vår civilisation skulle stanna utan el, många yrken skulle bli mycket svåra om inte omöjliga att utöva för att inte tala om mitt eget... som skulle bli fullständigt onödigt.
Tänkvärt!

Boken handlar även om den man vars arbete, tankar och visioner lade grunden för datorutvecklingen. Jag skänker honom en tacksamhetens tanke för att jag utan hans inverkan troligtvis inte haft det yrke jag har och sannolikt inte suttit här med PC'n i knäet och bloggat om min vardag.
Alan Turing.
Som tyvärr levde i fel land under fel tid. Han var homosexuell i ett homofobiskt England, tvångsbehandlades med hormoner, blev personlighetsförändrad och tog sitt liv, bara 42 år gammal.
Tragiskt!

Nästa bok för genomplöjning blir Madame Terror. Egentligen har jag lite svårt för Guillou, han skriver stundtals lite för invecklat för min smak. Men, jag ska ge den en chans.

Dagen har ägnats åt städning, sambofrisering, matlagning och stryktvätt.
Man märker att det är höst när lättstrukna t-shirtar byts ut mot trots-att-det-står-det-på-tvättlappen-långt-ifrån-strykfria skjortor.

/Maria

Inga kommentarer: