05 mars 2007

Bokrea

När jag är lite deppig (t.e.x pga magont) vill jag gärna, som alla kvinnor, dränka mina sorger i shopping.
Vad som kanske däremot skiljer mig lite från andra kvinnor är att jag avskyr att shoppa kläder (i allmänhet) och skor (i synnerhet). Alla butiker som på något sätt tvingar en att skåda sin blekfeta lekamen i ett starkt upplyst provrum är vedervärdigt.
Varför jag hatar att köpa skor vet jag inte, har inte ägnat så mycket tid åt att analysera fenomenet eftersom jag blir så trött när jag tänker på det.

Nej, min tröstshopping sker ur två typer av butikssortiment, inredning och böcker.
Detta har ju under veckan som gått varit mycket praktiskt då magontet råkade sammanfalla med årets bokrea.

Detta är veckans skörd:

Michael Connelly - Framgångens pris
Författartips av min gode vän Ulf Persson. Har dessutom läst Skuggspel, hyffsat bra.

Åke Edwardson - Segel av sten
Har nyss läst (lyssnat på) Rum nr 10 och jo, han funkar.

Karin Fossum - Natt till den fjärde november
Har läst i stort sett allt av denna norska begåvning.

Kari Hotakainen - Löpgravsvägen
Gris i säck?, ingen aning, Håkan ville ha den så jag köpte den. Men finsk humor i form av Paasilinna fungerar jättebra, är det hälften så bra så är jag nöjd.

Leif Jannerkvist - Mordet på Anna Lindh
Lät helt enkelt intressant. Kriminalroman, fast på riktigt.

Jens Lapidus - Snabba Cash
Inhandlades eg. veckan före Bokrean (!) Present av Håkan för att jag skulle ha något att göra under min sjukskrivning. Lovande bok om Stockholms undre värld. Hittills väldigt bra.

Orhan Pamuk - Snö
Någongång ska man orka igenom en Nobelpristagare. Kanske till semestern.

Alla Tiders - Snabblagat
En bokreaskörd ska alltid innehålla minst en kokbok. Kvällens middag (Pasticcio) gjordes ur denna bok, väldigt snabblagat, tog ca 1.5 timme(!).

Per Nilsson - Snyggt, En stilguide för män
En present till Håkan, inte en pik för att han saknar stil för det gör han absolut inte.
Helt enkelt för att han ville ha den.

Lesley Bayley - Vad säger hästen
Låter som en barnbok :-) Men är en bok som handlar om hästens språk. Lite besviken är jag dock eftersom alla tics hästar har för sig verkar bero på smärta, felaktig utrustning eller föltrauma. Jag har dock fått svar på varför hästar inte gillar grisar.

Nu har jag lite beslutsångest över om jag kanske egentligen behöver hela serien om Sveriges historia av Herman Lindqvist för 650 spänn på Åhlens. Historisk litteratur är inte min starka sida och dessutom får de inte plats i bokhyllan.
Men man kanske skulle vilja ha dem och läsa när man blir stor.
Vi får se. Lönen ska ju räcka till mat oxå.

/Maria

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är därför du får dras med magont. FÖr lite skor! ;-)

Anonym sa...

Men herregud! Jag har inte ens kopplat att det är bokrea! BRA att du påminde mig medan jag fortfarande har studiebidrag kvar! Mjau!

Anonym sa...

Varför tycker inte hästar om grisar???

Anonym sa...

Ställer mig liksom föregående skribent frågande.....Varför?

Anonym sa...

Hej hopp! Ni är utmanade! Gå in i min blogg för vidare instruktioner