27 mars 2007

Våren

I går kom våren... och idag lönen.
Våren innebär att man ser hur skitiga alla fönsterrutor är samt att man måste köpa nya vårkläder och vårskor.
Lönen innebär att man för en kort stund är likvid att lösa dessa inköp.

Hur jag ens kunde komma på tanken att, efter en hel dags sittande i en datasal lyssnande på nyheterna i Microsoft SQL 2005, gå ut på stan och inhandla kläder och skor är för mig fullständigt obegripligt.
Härtill ska läggas att jag kom hem sent i går kväll efter ridningen, somnade strax efter midnatt, vaknade ett par timmar senare av en gallskrikande katt som inte ville ett förbannade dugg, var tvunden att vara på jobbet före kvart i sju, trött efter sommartids-jet lag, har pissjävla ont i magen, glömt ta min Omeprazol och dessutom var alldeles för varmt klädd och svettades om fötterna.

Att handla kläder och i synnerhet skor kan vara jobbigt även under de bästa förutsättningarna.

Svettig klev jag in på Hanséns, plockade åt mig 7 par jeans, provade 6 av dem och blev för varje par allt mer förbannad. Paret som kostade 1200 fick vara, de hade garanterat passat men det MÅSTE gå att hitta billigare jeans.
Drog i svettigt ursinne slutligen på mig en tröja, konstaterade att jag såg ut som en strandad säl och gick därefter tomhänt och högröd i ansiktet ut ur affären.
Butikspersonalen tittade inte ens åt mig eftersom hela min uppenbarelse skrek Hopplöst Fall.

In i nästa butik, passerade en gamkärring som gick för långsamt samt ett gäng tomögda, rökande, i falsett skrattande ungdomar, blev skapligt irriterad, plockade 5 nya par jeans, in i ännu en starkt upplyst och grovt ångestskapande provhytt.
Mer svett - på gränsen till tårar.
Butiksbiträdet: "Hur går det, hittar du något som passar?"
Maria: "NEJ!"
Butiksbiträdet: "Nähä, är det storleken eller modellen som inte passar?"
Maria: "INGET passar!"
Maria: "Det är fel dag att handla på. Jag är trött, jag är hungrig och jag ska hem!"
Butiksbiträdet: "Oj då, jaha, hehe" (flackande blick).

För att riktigt vrida om shoppingkniven i ryggslutet klev jag raka vägen in i närmaste skobutik. Här ska jävlarimig lidas!
Konstaterade som alltid att det inte fanns ett enda par skor som överhuvudtaget skulle kunna passa mig och ja, vem är förvånad?

Alltså, inga skor, inga byxor men väl en vårjacka, en body lotion och ett par skrubbhandskar.
Jag lät iallafall bli att tröstshoppa på Claes Ohlssons, Game eller Bokia och detta är jag mycket stolt över.
Innan månaden är slut SKA jag hitta ett par skor.

För att avrunda, en liten vårdikt från Galenskaparna, ännu ett bevis på all meningslös information som fastnar i mitt huvud:

Med spade, hacka, kratta, lök
springer fadern ur sitt kök
Ut i trädgår'n springer han
lägger krattan där han kan
Gräver så en prydlig grop
stor liksom ett plommonstop
Lägger däri löken sin
gräver över, och går in.

/Maria

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har de inte Lindex i Skellefteå? Köper alltid byxor där. Ca. 200:- på rea och dom passar alltid perfekt. :-)

Anonym sa...

Hihi, vi måste göra något åt din shoppingfobi.. ;-) Jag kan lära dig för jag är expert. Åtminstone på skor :-P