28 mars 2007

Surdegslista 1.0

Efter dagens hemkomst invigde vi balkongen, katten och jag.
Där är kvällsol och idag var det gott om den varan.
Satt i linne med katten i knäet, läste och kunde inte ha det bättre.
"Nog blir det bakslag", det säger alla erfarna norrlänningar.
Men fram till nästa snöoväder är det skönt att njuta av solen.

Jag är, och har alltid varit, en listskrivande människa.
Inför resor skrivs listor på saker som ska packas, inför handling skrivs inköpslistor och på jobbet har jag mina att-göra-listor, i Outlook, i SharePoint samt i ett vanligt hederligt spiralblock.
Utan listor glöms saker bort, faller mellan stolarna och tenderar att bli sk. surdegar.
Surdegar är arbetsuppgifter som är tråkiga, komplicerade, för dyra eller bara onödiga så att de mer eller mindre med avsikt ständigt får lägsta prioritet.

Men just nu har jag ett antal surdegar som verkligen behöver åtgärdas.
Dessa saker verkar aldrig bli gjorda och därför skriver jag här en lista, på saker som måste tas tag i. Möjligtvis kan ni som känner mig sparka mig i röven och påminna mig med jämna mellanrum så att det blir gjort.

- Boka tid hos tandläkaren. (Misstänker hål i en tand sedan... eehrm, julas.)
- Boka tid hos naprapat. (Höften är sned igen, vilket inte gör så ont men som ger den lustiga effekten att jag har problem med att få hästen i höger galopp.)
- Pensionssparande. (Jag blir kräkless vid blotta tanken. Tänkte börja vid 25 och sedan bara åren gick.)
- Fylla i och lämna in blanketten till kommunen så att vi kan parkera gratis med vår etanolbil.
- Ringa Computer Sweden och fråga varför vi varje gång får två exemplar av tidningen. (Håkans uppgift, det är hans tidning)
- Boka tid hos frisören. (ojojoj, skulle varit gjort för länge sedan)
- Köpa vårkläder. (se tidigare inlägg, inga vidare kommentarer)
- Sätta ut köksbordet på Blocket.
- Se klart Sopranos, säsong 1 och 2 (serieboxar som man inte lånar utan äger, blir oftast liggande).
- Plantera om blommorna (missade detta förra året, och året före det, så det börjar bli dags).

Ja, det var det - Det finns säkert fler saker men jag börjar så här.

Nu ska Håkan se fotboll och jag ska se Lost.

/Maria

1 kommentar:

Gurra sa...

Lost börjar verka lika flummigt som Twin peaks tycker jag. Snart sitter de väl och pratar med vedträn.
Tillomed Prisonbreak börjar verka tjatigt. Polisen tar dom nästan, de rymmer, om och om och om och om igen.
Bara Simpsons kvar att se snart.