15 mars 2007

Det är bajset

Ett mycket klart och tydligt tecken på att man börjar bli gammal är att man reagerar på nya uttryck som flanerar runt i samhället.
Minns t.ex. hur min mormor reagerade på uttrycket "Bullshit" och tog då hon hörde det mycket illa vid sig eftersom hon tolkade det som att hennes nybakta bullar smakade skit.

Har under senaste tiden förstått att det nya inne-uttrycket just nu är att saker och ting "is the shit", vilket inte innebär att ämnet som omnämns är något dåligt utan tvärtom, något mycket bra.

Nåväl, man börjar bli gammal som sagt.
Man är skeptisk till det mesta och tanken "det var bättre förr" bli alltsomoftast ett dagligt mantra.
Vilket även detta är ett oerhört skrämmande tecken på ålderdom.
Jag kan t.ex. ibland ha lite svårt för att ta till mig vissa former av modern konst.

Såg lite strött på Arty igår. Där en suspekt kulturarbetare dansade runt i ballerinakjol och visade upp sina skapelser som tydligen dragit in miljoner.
Hans mest uppskattade kreation var en installation bestående av ett gäng glasmontrar staplade på varandra som var och en innehöll utifrån konstnären genererat tarminnehåll... pläterat i guld.
Tja vad säger man om det.

It's the shit!

/Maria

2 kommentarer:

Sofia sa...

Har aldrig hört uttrycket! Kanske inte har nått västkusten ännu. Då har man iallafall lärt sig något nytt. Tack!

Nu blir det ut och käka och sedan bio. Ha en bra lördagkväll!

Anonym sa...

Hej
Funderar på detta i mitt jobb när man möter en del personer som man inte förstår, då kommer tanken fram det var bättre förr!! Eller hur skall dessa männsikor klara sig som inte kan uppföra sig. Minns själv hur mina föräldrar resonerade när jag var omkring 16, dagens ungdom sa dom!! Ja, tyvärr börjar man väl blir gammal!! Mjauu