12 juni 2007

Verksamhetsutveckling

Det bloggas inte så mycket nuförtiden.
Av den enkla anledningen att jag är mitt i ett bokläsarstim.
Det är den tiden på året.
Just nu är det som bekant Stieg Larssons nya, sista(!) mästerverk, Luftslottet som sprängdes.
Varje ledig stund smiter jag undan för en stund med Lisbeth Salander och Mikael Blomqvist.
Bokens storlek till trots fick den även följa med på IT-avdelningens verksamhetsutveckling.
Och med tanke på att jag lämnade kvällens festligheter tidigt enbart för att få krypa ner i min hotellsäng och läsa talar för hur bra den är (eller galet tråkig jag själv är).

Verksamhetsutveckling ja.
I går förmiddags for vi till Källan Spa i Åmliden för att tillbringa två dagar tillsammans för att arbeta igenom verksamhetens mål, nyckelfaktorer och aktiviteter.
Källan ligger i Åmliden, Torgny Lingrens hemtrakter, melankoliskt och oerhört typiskt norrländskt. Skog, skog, skog, myr och ännu mer skog.
Trevligt ställe.
Efter dagens arbete var vi ett gäng som gick på promenad i skogen.
Några av oss vände av olika anledningar efter en stunds traskande.
Orsaken till min reträtt var tveklöst de envetna, utsvultna mygg som ställt in sig på massmord av de mänskliga väsen som vågade vistas i deras territorium.

Kvällen var trevlig och samtalen underhållande.
Några (dock inte undertecknad) var med på vinprovning före middagen.
Efter att ha förstått att doften nere i källaren inte kom från vad vi först trodde, läckande avlopp eller otömd kattlåda, utan i själva verket vinprovningens tillhörande ostar - känns det inte som en förlust att jag stod över arrangemanget.
De som deltog var dock mycket nöjda och utan att ha smakat själv har jag förstått att portvin och västerbottensost i kombination tydligen är en höjdare.

God middag med efterföljande bad för somliga och ännu mer intressanta samtal för oss andra.
Jag avvek någonstans mitt i diskussionen om matchvikten på nordsvenska hästar, vad de stora hästar heter som drar öltunnor i Skottland (eller var det på Irland) samt vems flickvän som via telefon kunde ge de mest trovärdiga svaren på dessa frågor.

Nåväl, på hela taget var det en stillsam tillställning och dagen efter fortsatte med att knyta ihop och sammanfatta arbetet med verksamhetsplaneringen.
Det är bra att få komma iväg och jobba i lugn och ro med frågor av denna art och man hoppas att inspirationen håller i sig så att de framtagna förändringarna blir realiserade.

Det är dock skönt att vara hemma igen. I morgon ska vi ta tag i projekt Hissgardin av mörkläggningstyg.
Ett fönster med en höjd av 2.30 (!) hos Linus och Tove i Sundsvall ska förses med gardin.
Det ska bli jättekul att sy och jag hoppas det blir bra.

/Maria

Dagens googleträff: "googleträff"

1 kommentar:

Anonym sa...

Det skall tydligen finnas ett manus till en fjärde bok om jag har uppfattat rätt. Vad som händer med den är nog oklart?

Boken är kanonbra.