29 juni 2007

Flytt och lössläppta naglar

Mina naglar håller på att lossna.
Iallafall känns det så.
Anledningen till detta är att jag låtit mina händer tillbringa 8.5 timmar i en hink med vatten och rengörningsmedel.
Håkan säger att naglar inte kan lossna bara sådär, men jag tvivlar.
Hade jag tagit i med tång och gjort ett litet ryck hade de släppt, garanterat.
Men jag tänker nog inte testa.

I dagarna två har vi flyttat Håkans mamma till hennes nya lägenhet.
I går kånkades det möbler och kartonger.
Håkan och hans bror bar och lastade och de hade god hjälp av en bekant till Håkans syster som vi, utan att jag närmare behöver beskriva hans fysiska egenskaper, kallade Hulken.
En flyttkartong med köksprylar som Håkans mor och jag, med kaftig ansträngning, släpade ut i hallen lyfte han upp i ett nafs - plus en lika tung låda som stod under... samtidigt!
Makalöst!

Idag har Håkan med syskon fixat till moderns nya lägenhet medan jag själv tog med min lilla städhink till den gamla lägenheten för operation urstädning.
Nej, jag drog inte nitlotten.
Saken är den att jag tillhör de där galna människorna som tycker det är roligt att städa.
Så, med radions sällskap (popdunka? Nej, givetvis P1, P1 är en underskattad kanal och jo, jag börjar nog bli gammal) skurade jag skåp och lådor, spis och kyl och frys och allt därtill och nu...
...håller naglarna på att lossna.

Ändå har jag inte hunnit så mycket mer än köket.
Har förstått att gamla människor tillbringar mycket tid i sina kök.
Efter tredje omgången med ugnsrengörning höll jag på att tappa modet fullständigt.
Nivån på lägenhetsutstädning har jag lärt av min exsvärmor Margareta och även om jag inte alls är lika noggrann som hon så är jag nog oerhört petig.
Iallafall om man jämför med hyresbolagets "såkallade" urstädning av Gunnels nya lägenhet, som enligt mig var kraftigt underkänd.
I ren ilska fick även detta kök torkas ur i går kväll.
Hmpf.

Nåväl, saker börjar falla på plats och det känns som om vi håller tidsramarna.
Två dagar återstår tills man åter ska tillbaka som kontorsråtta.
Ute i sommarkvällen hörs skrål och scenljud från årets Stadsfest, i år ännu inte besökt.
Men i morgon!!
Då blir det fest, förfest här och sedan bär det av till festivalområdet.

Men, först måste här städas...
;-)

/Maria

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jaså.. Du gillar att städa. Bra.. Mycket bra.. Det skall vi komma ihåg inför ert besök.. hehe.

Såg ni Anders och Måns idag? Familjeananasen var kul.

Sofia sa...

Hej!

Hörde att ni tänker komma till Uddevalla under vecka 29! Hoppas att vi hinner ses då!

Kram/Sofia